UPPVMP016 Inkluzivní pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/13/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímého edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student charakterizuje současnou speciální pedagogiku ve srovnání s její historií, jejími cíli a aktuálním zaměřením
- Student se orientuje v pojmech, které jsou užívány pro označení osob s disabilitou v duchu konkrétních právních dokumentů
- Student umí stručně vyhodnotit různé speciálněpedagogické strategie, které se týkají inkluze a integrace
- Student se orientuje v současné speciálněpedagogické odborné literatuře domácí a zčásti i zahraniční provenience
- Student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť intervenčního typu, umí je pojmenovat a charakterizovat
Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit stupeň a rozsah disability podle různých schémat,
- Student analyzuje situaci člověka s disabilitou ve všech svých důležitých rovinách – biologické, psychické, sociální, vzdělávací.
- Student umí použít a aplikovat některé technické a kompenzační pomůcky
- Student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které zohledňují speciální potřeby osob s disabilitou v konkrétních situacích
Obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v modifikaci speciálněpedagogické práce směrem k osobám s disabilitou
- Student umí aplikovat znalosti z oboru do přípravy edukačního procesu
- Student aplikuje modifikace speciálněpedagogických metod využitelných v práci s lidmi s disabilitou na základě platné dokumentace legislativního charakteru.
Osnova
  • 1. Inkluzivní pedagogika, její cíle a možnosti.
  • 2. Současné trendy vzdělávací politiky v ČR, legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání.
  • 3. Srovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí.
  • 4. Koncepce podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávání.
  • 5. Podmínky inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální...).
  • 6. Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování.
  • 7. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání.
  • 8. Vývoj přístupů k diagnostickým postupům u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 10. Průběh diagnostického procesu ve škole.
  • 11. Proces učení se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika procesu hodnocení.
  • 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7110-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KALEJA, M. Speciální pedagogika – vybraná témata. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. 80 s. ISBN 978-80-7464-292-0.
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. School education of Roma socially disadvantaged pupils in the Czech Republic : basic description of the current situation. Ostrava: University of Ostrava, Faculty of Education, 2014, 100 s. ISBN 978-80-7464-629-4. info
  • MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína, FELCMANOVÁ, Lenka a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • ZEZULKOVÁ, E, KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání. In Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie. Hradec Králo
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
    neurčeno
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • BAYAT, Mojdeh. Teaching Exceptional Children. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8802-193.
  • VÍTKOVÁ, Marie a BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k ústní zkoušce je 100% účast v seminářích, zpracování zadaného úkolu v rozsahu 10 normostran a jeho prezentace (formální požadavky na seminární práci budou předány na začátku semestru). Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.