UPPVMP022 Somatopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
 Student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.
 Student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie.
 Student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor.
 Student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti.
 Student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
 Student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků.
 Student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika.
 Student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka.
 Student umí definovat deformace, amputace, malformace.
 Student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.

Odborné dovednosti:
 Student umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole.
 Student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením.
 Student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením.
 Student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.

Obecné způsobilosti:
 Student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky
 Student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením
 Student se orientuje v dílčím speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením
 Student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogy a tím její specifické zájmy a prostředky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie.
  • 2. Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity.
  • 3. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
  • 4. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
  • 5. Klasifikace pohybových vad v somatopedii.
  • 6. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. Nejčastější kombinace tělesného postižení.
  • 7. Mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO.
  • 8. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO.
  • 9. Získaná tělesná postižení po nemoci, po úraze, po amputaci.
  • 10. Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.
  • 11. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR.
  • 12. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie; VRUBEL, Martin. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.
  • JANKU, Kateřina. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: OU PdF, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
  • JANKŮ, Kateřina, HARČARÍKOVÁ, Terezie. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. První. vyd. Oftis, Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. 148 s. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2007. 132 s. ISBN 978-80-244-1861-2.
  • RENOTIÉROVÁ, Marie. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty.2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
    recommended literature
  • ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • KOČOVÁ, Helena a kol. Přehled kompenzačních pomůcek u tělesného a kombinovaného postižení v dětském věku. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z: http://www.dumrodin.cz/res/data/038/004051.pdf
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • VALENTA, Milan a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • VOJTÍK, Petr a kol. Průvodce zdravotními pomůckami pro osoby s pohybovým postižením. 2012. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z:http://www.zdravotnicke-potreby-a-pomucky.cz/pruvodce-zdravotnimi-pomuckami.html.
  • ŽIŽKA, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Národní rada osob se zdravotním postižením. Praha. 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
    not specified
  • FIALOVÁ, Ilona; OPATŘILOVÁ, Dagmar; PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 222 s. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. 2013. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
  • JANKOVSKÝ, J. 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • TUTWILER, SANDRA J. WINN. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 9780805839005.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Opava: FVP SU v Opavě, 2019, ISBN 978-80-7510-340-6. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=37
Assessment methods (in Czech)
100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Winter 2022, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP022