FVP:UPPVMP026 Praktika ve speciálněpedagogic - Informace o předmětu
UPPVMP026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky,
student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka.
Odborné dovednosti:
student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů.
Obecné způsobilosti:
student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů. - Osnova
- 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga
- 2. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- 3. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání)
- 4. Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm)
- 5. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školním poradenským zařízením)
- 6. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace)
- 7. Vhodnocení záznamového archu pozorování, závěry.
- 8. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam)
- 9. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry.
- 10. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely.
- 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
- 12. Analýza videozáznamu, závěry.
- Literatura
- povinná literatura
- BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
- BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ,L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Pasparta: 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
- KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
- KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
- Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
- doporučená literatura
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
- PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
- Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
- neurčeno
- ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
- KENDLÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Pasparta 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
- KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.Grada:2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- EVERITT, Judson G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 9780813587608.
- ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi, 2. vyd.. Ostrava, PdF 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Průběžné plnění zadaných úkolů (tvorba dokumentačních materiálů) Aplikace záznamového archu pozorování, formulace závěrů Zápočet je udělen na základě hodnocení průběžného plnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMP026