UPPVMP033 Bakalářská práce II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Terminologicky a odborně správně interpretovat praktickou aplikaci teoretických poznatků, uplatněnou metodologii výzkumu, typ výzkumu a zjištěné výsledky. Student v kontextu vybraného tématu vysvětlí proces operacionalizace výzkumných otázek, příp. hypotéz a formuluje praktická doporučení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
 Formuluje a zpřesňuje problém, který chce v diplomové práci řešit
 Konstruuje obsahovou strukturu projektu závěrečné práce
 Ověřuje formulaci základních tezí a způsobu řešení vybraného tématu
 Zpracovává shromážděná data a vyhodnocuje a interpretuje zjištěné výsledky
 Diskutuje připravené závěry práce a vyvozuje doporučení pro praxi.

Odborné dovednosti:
 samostatně vyhledává, třídí a kriticky hodnotí teoretické a praktické informace relevantní pro systematické a komplexní řešení důsledků zdravotního problému v úrovni jednotlivce, skupiny, komunity.

Obecné způsobilosti:
 umí rozpoznat problém a objasnit jeho podstatu, popř. rozčlenit ho na části
 umí vytvářet hypotézy a navrhovat postupné kroky, zvažovat využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
 uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívat i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
 kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, nachází argumenty a důkazy pro své tvrzení, formuluje a obhajuje podložené závěry
 je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží na problém z různých stran
 zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků.
Osnova
  • Student/ka popisuje řešený problém, formuluje cíle a předpoklady, zdůvodní použitou metodologie ve vazbě na téma a cíle závěrečné práce.
  • 1. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu.
  • 2. Aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů.
  • 3. Zpracování shromážděných dat a interpretace zjištěných výsledků.
  • 4. Vyhodnocování a interpretace výzkumných dat.
  • 5. Finalizce pracovní verze teoretické části, uzavření teoretické části práce.
  • 6. Kompletace praktické části práce, vyhodnocení cílů práce, upřesnění přílohové části.
  • 7. Sestavení hlavních závěrů, vyvození doporučení pro praxi, příp. diskuse.
  • 8. Kompletace teoretické a praktické části, úvod, závěr, resumé.
  • 9. Konzultace závěrečných připomínek k empirické části.
  • 10. Dopracování formální stránky závěrečné práce (stylisticky, jazykově a gramaticky správné vyjadřování).
  • 11. – 12. Příprava na obhajobu, adekvátní reakce na předpokládané otázky a připomínky.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodický pokyn děkana ke zpracování, prezentaci a ukládání závěrečných prací na FVP SU v Opavě v aktuálním znění.
  • Seznam literatury odpovídající tématu bakalářské práce po konzultaci s vedoucím práce.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • ŠVAŘÍČEK, R., & ŠEĎOVÁ, K. ET AL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.
    doporučená literatura
  • MAREŠ, J., & VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23(4), 455-477. 2013.
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-86429-40-3.
  • ŠEĎOVÁ, K., & ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478-510. 2013.
    neurčeno
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015.
  • HENDL, J. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014.
  • HENDL, J., & REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
  • CHRÁSKA, M. Metody sběru dat v klasických pedagogických výzkumech. Praha : Votobia, 2007.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V., & ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005.
  • ELLIOTT, Leslie Atkins. Composing Science. Teachers College Press, 2016. ISBN 9780807758069.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:
 návrh metodologie empirické části je v souladu s vytýčenými cíli
 vyhodnocení a interpretaci zjištěných výsledků odpovídá očekávaným nárokům na vědeckou práci
 práce obsahuje doporučení pro praxi, příp. návrh na rozšíření výzkumného záměru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.