UPPVMP035 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Marie Marek
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německou, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální.

Odborné dovednosti:
- Student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- Student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- Student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku.

Obecné způsobilosti:
- Student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích.
  • 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
Literature
    required literature
  • BIERMANN, Adrienne, GOETZE, Herbert. Sonderpädagogik. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-017665-2.
  • VERNOOIJ, Monika. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle&Meyer: 2007. ISBN: 978-3-494-01425-8.
  • BIEWER, Gottfried. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-246945.
  • LÜTJE-KLOSE, B. RIECKE-BAULECKE, T. Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. IQSH: 201. ISBN: 978-3772711565.
  • BERNITZKE, Fred, TUPI, Anita. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend&Volk: 2008 ISBN: 9783823715429.
  • Praktický slovník německého jazyka. Lingea 2011.
    recommended literature
  • FISCHER, Dieter. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim: 2009. ISBN: 978-3-934471-79-5.
  • ELLINGER, Stephan, WITTROCK, Manfred. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-018868-6.
  • KAHLERT, Joachim, HEIMLICH, Ulrich. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer: 2014. ISBN: 978-3170257252.
  • KLUTH, Paula, DANAHER, Sheila. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr: 2010. ISBN: 978-3834631084.
  • TEXTOR, Annette. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard: 2015. ISBN: 978-3825243401.
    not specified
  • STEIN, Margit. Allgemeine Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-247911.
  • NOVOTNY, Katharina. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren: 2010. ISBN: 978-3-8340-0744-5.
  • BUNDSCHUH, Konrad, WINKLER, Christoph. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. UTB. ISBN: 978-3825209995.
  • LINDMEIER, Bettina, LINDMEIER, Christian. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer: 2012. ISBN: 978-3170198081.
  • REICHENBACH, Christina, THIEMANN, Helge. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann: 2013. ISBN: 978-3-8080-0695-5.
  • ZEZULKOVÁ, Ladislava. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP035