UPPVFD002 Základy andragogiky

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
8/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky andragogiky a integrální andragogiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy dospělých, v konceptu CŽU, funkcí, forem, metod a prostředků a zákonitostí a cílů andragogické intervence v kontextu edukologie. Student získá analytický přehled o vztahu andragogiky k pedagogice, o rozdílnostech metodologie andragogiky a pedagogiky, o klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, alternativních pedagogických a andragogických koncepcích a hnutích včetně integrujícího pojetí andragogiky, o subsystémech andragogiky, o meznících geneze andragogického myšlení v ČR a ve světě, včetně důležitých osobností pedagogiky a andragogiky, jakož i o vývojových tendencích předmětných disciplín. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Klíčové pojmy a kategoriální aparát (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie atd.);
    2. Předmět a úkoly pedagogiky a andragogiky v rámci konceptu celoživotního učení (CŽU); memorandum EU o CŽU; formální, neformální a informální učení; edukace - součást politiky;
    3. Vznik a vývoj pedagogiky jako samostatné normotvorné a empirické vědy; český edukační systém (aktuální problémy a trendy); vznik a kreování andragogiky, její vyčlenění jako samotné disciplíny;
    4. Funkce a úkoly pedagogiky a andragogiky, pojetí paradigmat, zákonitosti; faktory rozvoje lidského jedince; výchova a sebevýchova;
    5. Soustava a charakteristika pedagogických a andragogických disciplín (pomocné a hraniční), vztah k ostatním podpůrným vědním disciplínám - k filozofickým, psychologickým, sociologickým a dal.;
    6. Andragogika jako věda o mobilizaci lidského kapitálu, vazby na personální management, řízení kariéry; životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty ČR;
    7. Formy a metody edukace dospělých;
    8. Nemateriální a materiální prostředky a technologie v edukaci dospělých;
    9. Primární činitel edukačního procesu - dospělý účastník; kompetence; význam rodinného zázemí pro efektivnost edukace; motivace ke vzdělávání; vstupní úroveň, docilita;
    10. Pedagog/učitel, rodič/vychovatel, lektor a jejich (pedagogické, profesní a androdidaktické) kompetence pro edukační proces;
    11. Životní dráha jako andragogická kategorie;
    12. Metodologie věd o edukaci; systémový přístup (Bertalanffy, Wiener a dal.); význam diagnostiky (Kirkpatrick a dal.) a výzkumu v pedagogice a andragogice;
    13. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých; mezinárodní projekty, sítě, kooperace - EU, UNESCO, OECD, RE apod. - jejich přínosy; strategické dokumenty a aktivity; světové konference o vzdělávání dospělých.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. Opava: SLU, 2014. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 3. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 80 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    recommended literature
  • Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMT ČR. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. 2001. info
  • BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
  • Memorandum EU k celoživotnímu učení. (čes. verze) Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
  • PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 1998. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4. info
  • KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9. info
  • BOČKOVÁ, V. et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2020/UPPVFD002