UOGD009 Teorie ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým vymezením ošetřovatelství jako nedílné součástí systému zdravotní péče, v níž kvalifikované všeobecné sestry vykonávají svou profesní činnost. Předmět objasňuje novodobý vědecký (celostní) pohled na zdraví každého jedince a jeho dopad na ekonomickou transformaci a změny organizačních systémů zdravotní péče. Charakterizuje současné společenské potřeby s evropskou dimenzí ve zdravotní politice a realizaci rozsáhlých změn doprovázených implementací nových zákonných norem a standardů. Rozšířené role všeobecných sester se promítají do jejich profesního vzdělávání i funkčního profilu v praxi. Model Funkční typy zdraví, struktura pro posuzování stavu zdraví vymezuje i pole působnosti ošetřovatelství. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v systémovém vymezení ošetřovatelství. Porozumí funkcím a kompetencím všeobecných sester. Bude schopen používat strukturu pro posuzování stavu zdraví jednotlivců, rodin i komunit.
Osnova
  • 1. Společenské změny a ošetřovatelství (historie ošetřovatelství, hlavní trendy ovlivňující vzdělávání v ošetřovatelství, sesterské profesní organizace v ČR, mezinárodní sesterské profesní organizace).
    2. Zdraví populace a ošetřovatelství (koncept zdraví, strategie WHO v péči o zdraví populace, funkce sester a
    porodních asistentek ve společnosti)
    3. Profesní vzdělávání všeobecných sester a porodních asistentek v Evropě (standardy výchovy a vzdělávání
    všeobecných sester, principy strategie WHO pro vzdělávání sester a porodních asistentek, koncepce obsahu
    vzdělávání).
    4. Kompetence sester v praxi - růst profesionality v ošetřovatelství (pojem kompetence, profesionální ošetřovatelství,
    role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu, standardy profesionální výkonnosti sester, znalosti a
    dovednosti sester, regulační systém ošetřovatelské praxe).
    5. Ošetřovatelské posuzování stavu zdraví (typy informací a jejich získávání, vznik standardního modelu pro
    posuzování stavu zdraví).
    6. Funkční typy zdraví - model M. Gordonové, struktura pro posuzování stavu zdraví (význam pro ošetřovatelskou
    praxi; posuzování zdravotního stavu dospělého klienta/pacienta, kojence/dítěte/mladistvého; posuzování
    zdravotního stavu rodiny; posuzování zdravotního stavu komunity).
    7. Dysfunkční typy zdraví a ošetřovatelská diagnostika (rozlišení funkčního a dysfunkčního typu zdraví; NANDA
    ošetřovatelské diagnózy v 11 oblastech dysfunkčních typů zdraví; posuzování zdravotního stavu u akutních život
    ohrožujících stavů).
    8. Klasifikační systémy v ošetřovatelství (vznik nové terminologie v ošetřovatelství, současné klasifikační
    systémy v ošetřovatelství, taxonomie I a taxonomie II, přehled ošetřovatelských diagnóz NANDA International
    2015 - 2017; Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí - Nursing Interventions Classifications - NIC, Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků - Nursing Outcomes Classifications - NOC).
Literatura
    povinná literatura
  • NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada Publishing, a. s., 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • Česká asociace sester. URL info
  • International Council of Nurses (ICN). URL info
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR. URL info
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
  • MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10010-6. info
  • JOHNSON, M. NOC and NIC Linkages to NANDA-I and Clinical Conditions : Supporting Critical Thinking and Quality Care. Maryland Heights. Dostupné z: eBook Collection (EBSCOhost). MO : Mosby, 2011. ISBN 978-0-323-07703-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3224-4. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do oboru ošetřovatelství I.díl. Systémový přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002.s.187. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0429-9. info
  • WHO EUROPE. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 2. Praha: MZČR, 2002. ISBN 80-85047-21-7. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství: systémový přístup - díl 2. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0428-0. info
  • WHO EUROPE. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 1. Praha: MZČR, 2000. ISBN 80- 85047-20-9. info
  • Doporučení Evropské komise:. XV/E/8481/4/97-DE (Odborné kompetence pro sestry, které odpovídají za všeobecnou ošetřovatelskou péči). 1988. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Požadavek k zápočtu: písemná práce na posouzení rizik pro zdraví u zdravého jedince, podle struktury "funkčních typů zdraví."
Písemný test, minimální úspěšnost 80%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.