FVP:UONP031 Educational Activities of Midw - Course Information
UONP031 Educational Activities of Midwifery Practitioners
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2021
- Extent and Intensity
- 6/20/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jiřina Kyčerková (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Mon 18. 10. 14:45–17:10 C306, Mon 25. 10. 13:05–15:30 C306
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Birth Assistance (programme FVP, PORA)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, novorozence a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Jeho součástí je výchova k reprodukčnímu zdraví.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace žen v porodnictví a gynekologii a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu ženy v práci porodní asistentky. Umí charakterizovat zásady edukace. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta.
Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u žen a rodiny v porodní asistenci. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma.
Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací ženě nebo rodinným příslušníkům.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat ženy v gynekologii a porodní asistenci a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací. - Syllabus (in Czech)
- 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika.
- 2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita).
- 3. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka.
- 4. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence.
- 5. Edukace v porodní asistenci (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
- 6. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti porodní asistentky v roli edukátorky, zásady edukace žen, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
- 7. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb žen, struktura edukačního plánu).
- 8. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech.
- 9. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních plánů v těhotenství, po porodu, v gynekolgii.
- 10. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
- 11. Příprava a realizace vybrané edukace.
- Literature
- required literature
- DUŠOVÁ, B. a kol. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada 2019, s. 144. ISBN: 978-80-271-0836-7.
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
- recommended literature
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
- HUNT, D. D. The New Nurse Educator : Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4.
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností), vypracování edukační lekce ústní obhajoba.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/UONP031