UNZSOP035 Ošetřovatelská péče v pediatrii 3

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
20/25/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Dalibor Hudec, MBA (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
St 26. 10. 13:05–17:10 C304, Pá 4. 11. 12:15–15:30 C310, Pá 11. 11. 13:05–15:30 C309, St 16. 11. 13:05–16:20 C301, St 23. 11. 13:05–16:20 C301
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP035/A: Út 1. 11. 8:05–12:10 C301, Út 8. 11. 8:55–13:00 C301, Út 15. 11. 8:55–13:00 C301, St 23. 11. 8:05–10:30 C301, 16:25–18:00 C301, Út 29. 11. 8:55–13:00 C301, G. Světnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student je schopen popsat postupy a principy ošetřovatelské péče u dětí s různými typy onemocnění a úrazů. Dokáže charakterizovat ontogenetické zvláštnosti dětského věku. Odborné dovednosti: Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl/byla schopen/schopna plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Onemocnění nervového systému 2. Infekční onemocnění 3. Nemoci kůže 4. Onemocnění kostí a kloubů 5. Onemocnění kosterního svalstva 6. Revmatická a alergická onemocnění 7. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním nervového systému 8. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s infekčním onemocněním 9. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním kůže 10. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním kostí a kloubů 11. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním kosterního svalstva 12. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s revmatickým a alergickým onemocnění.
Literatura
    povinná literatura
  • SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-772-1
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 980-7248-472-0.
    doporučená literatura
  • POTTS, N. L., MANDLECO, B. L. Pediatric nursing: caring for children and their families. 3rd ed. Clifton Park, NY: Delmar Cengage Learning, 2012. ISBN 978-1-4354-8672-0
  • FENDRYCHOVÁ, J. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5.
  • DUDERSTADT, K. Pediatric Physical Examination: An Illustrated Handbook. 3rd ed. St. Louis: Mosby, 2018. ISBN 978-0323476508.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 80-7013-560-3.
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.