FVP:UOLP064 Prevence stresu a syndromu vyh - Informace o předmětu
UOLP064 Prevence stresu a syndromu vyhoření
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 0/12/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dentální hygiena (program FVP, DENH)
- Cíle předmětu
- Poskytnutí potřebných znalostí o duševním zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Seznámení s terminologií vztahující se k duševnímu zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Seznámení s problematikou duševního zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Seznámení s možnostmi prevence v oblasti duševního zdraví, stresu a syndromu vyhoření.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
Student se orientuje v terminologií vztahující se k duševnímu zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Student má základní znalosti o duševním zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Student se orientuje v problematice duševního zdraví, stresu a syndromu vyhoření. Student má základní znalosti o možnostech prevence v oblasti duševního zdraví, stresu a syndromu vyhoření.
Odborné dovednosti: Student rozpozná a popíše příznaky stresu a syndromu vyhoření, které dokáže odlišit od normy. Student je schopen navrhnout vhodná řešení ve spojení se zdravotním stavem klienta. Student dokáže poskytnout konkrétní radu a podporu nemocnému. Student je schopen poradit, kde vyhledat odbornou pomoc.
Obecné způsobilosti: Umí samostatně zvolit vhodný, produktivní přístup při kontaktu s psychicky nemocným jedincem, který je schopný aplikovat do běžné praxe. Umí zvolit účinnost strategii pomoci. - Osnova
- 1. Duševní zdraví – obecná charakteristika, normalita osobnosti, hodnotící nástroje.
- 2. Rizikové faktory ovlivňující duševní zdraví, dělení zátěže.
- 3. Stres- základní pojmy, fáze stresové reakce, typy stresu .
- 4. Vnější příčiny stresu - prostředí, zaměstnání, rodina.
- 5. Vnitřní příčiny stresu – kognitivní hodnocení, temperament a stres, osobnost.
- 6. Důsledky stresu – obecné, fyziologické, psychologické, kognitivní, emoční, hodnotící nástroje.
- 7. Reakce na stres - nemoci související se stresem, psychosomatická onemocnění.
- 8. Syndrom vyhoření -základní pojmy, fáze, příznaky.
- 9. Syndrom vyhoření - rizikové a protektivní faktory, hodnotící nástroje.
- 10. Prevence stresu a syndromu vyhoření – změny hodnotové orientace, sociální opora.
- 11. Prevence stresu a syndromu vyhoření – relaxační metody.
- 12. Faktory podporující duševní zdraví.
- Literatura
- povinná literatura
- HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2.
- JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012.
- PEŠEK, R. PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření – Jak se prací pomáháním druhým nezničit. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
- PRIESS, M. Jak zvládnout syndrom vyhoření. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
- YUAN, W., WANG, L. Optimism and attributional style impact on the relationship between general insecurity and mental health. In Personality and Individual Differences, vol.101(10), pp.312-317, 2016. ISSN 0191-8869.
- doporučená literatura
- GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
- KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 80-247-1527-8.
- KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3149-0.
- MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0180-9.
- ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 3. Stres, frustrace a konflikty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-7195-573-3.
- neurčeno
- FONTANA, D. Stres v práci a v životě. Praha: Portál, 2016. 978-80-262-1033-7.
- GRÜN, A. Vyhoření. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0587-6.
- PELCÁK, S. Stres a syndrom vyhoření. Hradec králové,: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
- STOCK, Ch. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
- MINIRTH, F., MEIER,P., HAWKINS, D., FLOURNOY, R. Jak překonat vyhoření. Praha: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-252-8.
- ZELENÍKOVÁ, R. Zdravý životní styl. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Písemný test, minimální úspěšnost 80%.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UOLP064