FVP:UPPVBK016 Odborná praxe I - Informace o předmětu
UPPVBK016 Odborná praxe I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 0/72/0. Cvičení 72 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem Odborné praxe I je seznámit studenta se zásadami, principy a organizací práce ve vybraném zařízení (školní družina, školní klub, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež). Studenti se naučí vést volnočasové aktivity a aplikovat v praxi získané znalosti z oblasti vedení skupiny, stanovení pedagogických cílů, volby a realizace metod a forem práce s dětmi a mládeží, a to s ohledem na pedagogické a psychologické zákonitosti vývoje dětí a mládeže. Student se naučí reagovat na aktuální potřeby dětí nebo problémové situace. Smyslem je připravit studenta na to, aby byl schopen samostatně připravit a realizovat edukační, příp. volnočasový program a posléze provést jeho vyhodnocení.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení. Odborné znalosti: Osvojí si základní terminologii užívanou v této oblasti včetně didaktické. Odborné dovednosti: Student bude umět koncipovat a realizovat volnočasový program a aktivity především nespecifické primární prevence pro děti či mládež se zohledněním jejich vývojových specifik včetně autoevaluace. Obecná způsobilost: Student se dokáže orientovat v nabídce zařízení zabývajících se volným časem dětí a mládeže. Naučí se komunikovat s cílovou skupinou s přihlédnutím k jejím vývojovým zvláštnostem.
- Osnova
- Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. Seminář: 1. Úvodní informace k praxi. 2. Obsahová náplň praxe - náplně práce a cílové skupiny. 3. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou) 4. Možnosti řešení nestandardních situací. . Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
- Literatura
- povinná literatura
- LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
- PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
- ŠVEC, C., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
- ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-931-87-7. info
- ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her. Praha: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2. info
- Výukové metody
- Dialogické
- Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta zápočet je ústní
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVBK016