UPPVBK016 Odborná praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/72/0. Cvičení 72 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem Odborné praxe I je seznámit studenta se zásadami, principy a organizací práce ve vybraném zařízení (školní družina, školní klub, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež). Studenti se naučí vést volnočasové aktivity a aplikovat v praxi získané znalosti z oblasti vedení skupiny, stanovení pedagogických cílů, volby a realizace metod a forem práce s dětmi a mládeží, a to s ohledem na pedagogické a psychologické zákonitosti vývoje dětí a mládeže. Student se naučí reagovat na aktuální potřeby dětí nebo problémové situace. Smyslem je připravit studenta na to, aby byl schopen samostatně připravit a realizovat edukační, příp. volnočasový program a posléze provést jeho vyhodnocení.
Výstupy z učení
Výstupy z učení. Odborné znalosti: Osvojí si základní terminologii užívanou v této oblasti včetně didaktické. Odborné dovednosti: Student bude umět koncipovat a realizovat volnočasový program a aktivity především nespecifické primární prevence pro děti či mládež se zohledněním jejich vývojových specifik včetně autoevaluace. Obecná způsobilost: Student se dokáže orientovat v nabídce zařízení zabývajících se volným časem dětí a mládeže. Naučí se komunikovat s cílovou skupinou s přihlédnutím k jejím vývojovým zvláštnostem.
Osnova
  • Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. Seminář: 1. Úvodní informace k praxi. 2. Obsahová náplň praxe - náplně práce a cílové skupiny. 3. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou) 4. Možnosti řešení nestandardních situací. . Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • ŠVEC, C., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-931-87-7. info
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her. Praha: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2. info
    doporučená literatura
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
Výukové metody
Dialogické
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta zápočet je ústní
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.