UPPVIK001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 30. 9. 10:35–12:10 C312, Pá 11. 11. 8:05–10:30 C312, Pá 25. 11. 8:05–9:40 C312, Pá 9. 12. 13:05–15:30 C312
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
  • 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
  • 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
  • 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
  • 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
  • 6. Funkce a úkoly pedagogiky
  • 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
  • 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
  • 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
  • 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
  • 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
  • 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
  • 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí, monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
K ústní zkoušce mohou studenti po absolvovaní písemného testu minim. na 70 %. Students are allowed to take oral exam if they get a score of at least 70% from their written exam.
Informace učitele
Osobní konzultace, konzultace přes e-mail, konzultační hodiny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.