UPPVIK021 Special Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
10/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 14. 10. 10:35–13:00 C205, Fri 4. 11. 8:05–11:20 C308, Fri 2. 12. 10:35–12:10 C205, 12:15–13:00 C205
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením
  • 2. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří včetně aktuálních legislativních změn směřujících k inkluzívnímu vzdělávání
  • 3. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti
  • 4. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy
  • 5. Tyflopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 6. Psychopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 7. Logopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče
  • 8. Surdopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 9. Somatopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 10. Problematika specifických poruch učení – terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika
  • 11. Kombinovaná postižení
  • 12. Poruchy autistického spektra
Literature
    required literature
  • LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5059-9.
  • MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • WEARMOUTH, J. Special Educational Needs and Disability: The Basics. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-93876 (978-1-315-67546-6 ebk)
    recommended literature
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237. info
  • ČADILOVÁ, V. a ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
  • JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • KARGEROVÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4501-4.
  • KOVÁŘOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. a HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
Assessment methods (in Czech)
zápočet PS: je udělen za aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentaci vybraného tématu prohlubujícího přednášená témata, dovednost vést diskuzi.
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVIK021