UPPVIP042 Social Education Working with Selected Groups

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
each odd Thursday 11:25–13:00 C310, except Thu 13. 10., except Thu 27. 10., except Thu 10. 11. ; and Thu 13. 10. 11:25–13:00 C309, Thu 27. 10. 11:25–13:00 C309, Thu 10. 11. 11:25–13:00 C205
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP042/A: each odd Tuesday 15:35–17:10 C208, A. Silberová
UPPVIP042/B: each odd Tuesday 17:15–18:50 C208, A. Silberová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývojové problémy dítěte ve stadiu prenatálním a v období prvního a druhého dětství
  • 2. Vybrané výchovné a sociální problémy ve stadiu školního dětství a dospívání
  • 3. Vybrané výchovné a sociální obtíže dětí a dospívajících v oblasti psychosexuálního vývoje
  • 4. Práce s rodinou, náhradní rodinná péče
  • 5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
  • 6. Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti nadané
  • 7. Práce s dětmi se specifickými vývojovými poruchami učení a chování
  • 8. Práce s dětmi s autismem, poruchy se somatickými projevy
  • 9. Práce s dětmi s emočními poruchami, neurologická onemocnění
  • 10. Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem
  • 11. Dětská agresivita, delikventní chování
  • 12. Rizikové chování dětí a dospívajících, tradiční a kybernetická šikana
Literature
    required literature
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
  • VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
    recommended literature
  • ČEŠKOVÁ, Eva, KUČEROVÁ, Hana, SVOBODA, Mojmír(ed.). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8. info
  • GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. info
  • HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8. info
  • HERGENHAN, A. Agresivní dítě? Systemické řešení problémového chování. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1279-9.
  • LECHTA, V. (ed.) Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MADUEŇO, C. Sexualita pre dospievajúcich. Praha: Juraj Štefuň-Georg, 2017. ISBN 978-80-8154-199-5.
  • MORAVCOVÁ, E. a kol. Delikvence mládeže. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. ČR: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
  • ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • SLOBODA, Z. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 97-880-8816-3091.
  • ŠMAHAJ, J. a kol. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2005. ISBN 978-80-7368-525-6.
  • VAŠUTOVÁ, M. a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: FF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5. s. 226
  • VAŠUTOVÁ, M., PANÁČEK, M. Mezi dětstvím a dospělostí. Vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: FF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
  • WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-5.
Assessment methods (in Czech)
zápočet PS: povinná účast na seminářích, zpracování seminární práce, kasuistiky na dané téma
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z určené povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVIP042