FVP:UPPVIP042 Social Education Working with - Course Information
UPPVIP042 Social Education Working with Selected Groups
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable of Seminar Groups
- UPPVIP042/A: No timetable has been entered into IS. M. Bajnarová
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vývojové problémy dítěte ve stadiu prenatálním a v období prvního a druhého dětství
- 2. Vybrané výchovné a sociální problémy ve stadiu školního dětství a dospívání
- 3. Vybrané výchovné a sociální obtíže dětí a dospívajících v oblasti psychosexuálního vývoje
- 4. Práce s rodinou, náhradní rodinná péče
- 5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
- 6. Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti nadané
- 7. Práce s dětmi se specifickými vývojovými poruchami učení a chování
- 8. Práce s dětmi s autismem, poruchy se somatickými projevy
- 9. Práce s dětmi s emočními poruchami, neurologická onemocnění
- 10. Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem
- 11. Dětská agresivita, delikventní chování
- 12. Rizikové chování dětí a dospívajících, tradiční a kybernetická šikana
- Literature
- required literature
- BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
- KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
- MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
- VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
- DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
- KALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
- JANOŠOVÁ, Pavlína et al. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
- HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
- recommended literature
- ČEŠKOVÁ, Eva, KUČEROVÁ, Hana, SVOBODA, Mojmír(ed.). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8. info
- GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. info
- HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8. info
- HERGENHAN, A. Agresivní dítě? Systemické řešení problémového chování. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1279-9.
- LECHTA, V. (ed.) Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- MADUEŇO, C. Sexualita pre dospievajúcich. Praha: Juraj Štefuň-Georg, 2017. ISBN 978-80-8154-199-5.
- MORAVCOVÁ, E. a kol. Delikvence mládeže. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. ČR: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2
- MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
- NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
- ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
- SLOBODA, Z. Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 97-880-8816-3091.
- ŠMAHAJ, J. a kol. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
- ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
- VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2005. ISBN 978-80-7368-525-6.
- VAŠUTOVÁ, M. a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: FF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5. s. 226
- VAŠUTOVÁ, M., PANÁČEK, M. Mezi dětstvím a dospělostí. Vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: FF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
- WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-5.
- BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-271-2013-0.
- Assessment methods (in Czech)
- 1. Povinná účast (povolená 1 absence).
2. Závěrečný písemný test. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVIP042