UPPVJK038 Utilization of Multi-Sensory Environment in Working With the Elderly

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
8/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 23. 9. 8:05–9:40 C311, Fri 30. 9. 8:55–10:30 C310, Fri 14. 10. 10:35–12:10 C207, Fri 4. 11. 15:35–17:10 C310
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání teoretických i praktických informací o práci v multismyslovém prostředí Snoezelen se seniory. Celek předmětu je složen z teoretické části, ve které student získá informace o možnostech využití Snoezelenů a také o teorii konceptu Snoezelen. Praktická část je věnována ukázkám konkretizace práce přímo v místnosti Snoezelen. Studenti se seznámí s pomůckami, technikou, zásadami práce a metodami, které mohou se seniory využívat v multismyslových místnostech s cílem aktivizace, relaxace, kognitivního rozvoje zejména paměti, rozvoje komunikace a socializace, ad.
Learning outcomes (in Czech)
Student absolvováním předmětu získá:
Odborné znalosti:
- Student zná teorii a souvislosti využívání multismyslového prostředí (konceptu Snoezelen),
- Student umí charakterizovat metody, strategie a využitelné aktivity pro seniory,
- Student zná podstatu demence v seniorském věku.


Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro seniora,
- Student aplikuje poznatky z dalších disciplín (např. obecné gerontopedagogiky, gerontologie, psychologie, speciální pedagogiky) a začleňuje je do konkrétní práce se seniorem,
- Student umí vytvořit návrh činností, které by mohl praktikovat v multismyslové místnosti.


Obecné způsobilosti:
- Student chápe souvislosti a spojení seniorské problematiky a práce v multismyslové místnosti,
- Student umí přizpůsobit svou aktivitu v místnosti seniorovi, podle jeho individuálních požadavků a potřeb.
Syllabus (in Czech)
  • Témata cvičení:
  • 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost pro seniory a v seniorském věku.
  • 2. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
  • 3. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
  • 4. Různost prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a dalšího vybavení se zaměřením na seniorský věk.
  • 5. Aktivizace a relaxace ve Snoezelenu.
  • 6. Rozvoj kognitivity – metody související s problematikou seniorské demence a Alzheimerovy choroby.
  • 7. Rozvoj komunikace a socializace. Empatie a důležitost individuálních specifických přístupů k seniorům.
  • 8. Příklady konkrétního využití Snoezelenu a praktická cvičení v multismyslové místnosti.
Literature
    required literature
  • FILATOVA, Renata. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • FILATOVA, Renata; JANKŮ Kateřina. Snoezelen. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu (Snoezelen in theory, practice and research). 1st ed. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2018, 125 pp. ISBN 978-80-7510-335-2. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
    recommended literature
  • HANDLÍŘOVÁ, P., D. SPALKOVÁ a J. MASÁK. Animace dospělí a senioři. Jablonec n. Nisou: Educa, 2015. ISBN 978-80-260-7627-8. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • HOLÍNSKÁ, Anna. Chytré hlavičky: aktivizační program pro seniory: pracovní listy. Hradec Králové: Královéhradecká diecéze Církve československé husitské, 2016. ISBN 978-80-906490-1-9.
  • PORTMANNOVÁ, Rosemari. 99 her pro trénink mozku u seniorů. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1297-3.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SCHMID, Wilhelm. Umění stárnout: jak dosáhnout životní moudrosti. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-178-7.
  • TOTA, Miroslav. Senior, aneb, Ještě mě tu máte. Týn nad Vltavou: Nová Forma s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7453-666-3.
    not specified
  • KLEVETOVÁ,D., DLABALOVÁ,I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9. info
  • KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
  • WEHNER, Lore. Smyslová aktivizace v péči o seniory a s klienty s demencí. Praha: Grada Publishing, ISBN: 978-80-247-4423-0.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Požadavky na studenta: písemné zpracování a vytvoření vlastní metodiky zapojení multismyslového prostředí do práce se seniory, docházka a aktivní přístup studenta.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVJK038