FVP:UPPVJP041 Úvod do animace a základní ter - Informace o předmětu
UPPVJP041 Úvod do animace a základní terapeutické metody
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 13/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící) - Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- St 16:25–17:10 C208
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zmapovat specifika osoby seniora, dotknout se jeho potřeb, chuti k činnostem i nečinnosti. Naučit se při tvorbě aktivizačních a animačních programů zvážit a oslovit motivaci klienta, respektovat individualitu jedince a zároveň podpořit jeho začlenění do komunity. V předmětu se student seznámí s dílčími terapeutickými metodami-jejich výhodami i slabinami a praktickými nácviky si může osahat jejich užívání. Zřetel bude kladen také na specifika terapeutické péče s konkrétními skupinami osob, díky čemuž bude student připraven na možné překážky v užívání získaných dovedností.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti: Student si osvojí bio-psycho-socio-spirituální pohled na osobu seniora, dovede zmapovat jeho základní potřeby, přání a podpořit jeho motivaci k smysluplnému trávení času. Umí vyjmenovat množství terapeutických metod a technik, ze kterých je schopen vybrat vhodnou alternativu k cílové skupině. Díky praktickým nácvikům zakusí své vlastní dovednosti v práci s lidmi.
Oborové dovednosti: Student umí přispět svými znalostmi k vytvoření komplexního terapeutického plánu péče o seniora. Je schopen realizovat dílčí terapeutické metody v praxi individuálně i skupinově. Inspiraci k vedení aktivit čerpá jak z doporučených zdrojů, tak z praktických nácviků, které mu pomáhají osahat si vlastní silné stránky i limity.
Obecné způsobilosti: Absolvováním předmětu bude student způsobilý vnímat péči o seniora celostně, uvědomit si komplexnost jeho potřeb a přizpůsobit terapeutické aktivity individuálně. Z množství technik svede vybrat příslušné postupy jak podle dostupných informací o klientovi tak podle potřeby instituce. Student bude výukou podpořen v opravdovosti v přístupu ke klientovi, ve flexibilním reagování na změny a v kreativním užívání technik. - Osnova
- 1. Vymezení animace – širší a užší pojetí. Osoba seniora, jeho potřeby. Specifika práce se seniorskou populací
- 2. Způsoby práce, zásady vedení terapeutických intervencí. Individuální vs. skupinový přístup. Terapeutický vztah
- 3. Motivace seniora. Plánování péče s ohledem na vybraná specifika
- 4. Trénink poznávacích funkcí
- 5. Činnostní a pracovní terapie, zájmové aktivity
- 6. Reminiscenční terapie
- 7. Edukace. Vzdělávání seniorů
- 8. Relaxační metody. Bazální stimulace
- 9. Krizová intervence, aktivační terapie
- 10. Arteterapie. Zooterapie. Muzikoterapie. Pohybová terapie
- 11. Specifika terapeutické péče se seniory se somatickým handicapem
- 12. Specifika terapeutické péče se seniory s psychiatrickým onemocněním
- 13. Možnosti terapeutické práce s pečujícími
- Literatura
- povinná literatura
- KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
- MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
- WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
- YALOM, I. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1073
- ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
- doporučená literatura
- DVOŘÁČKOVÁ, D.Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
- MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0216-7.
- SUCHÁ, J. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN978-80-262-0335-3.
- ŠPATENKOVÁ, N. a B. BOLOMSKÁ. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVJP041