FVP:UVSRPHK006 Rozvoj multikulturních kompete - Informace o předmětu
UVSRPHK006 Rozvoj multikulturních kompetencí
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 10/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UVSRPHK006/A: Pá 23. 9. 8:05–10:30 C202, Pá 30. 9. 8:05–10:30 C202, Pá 2. 12. 8:05–11:20 C208, A. Preissová Krejčí
UVSRPHK006/B: So 15. 10. 8:05–12:10 TA01, Ne 13. 11. 8:05–12:10 ONLINE, A. Preissová Krejčí
UVSRPHK006/C: So 22. 10. 8:55–13:00 TR01, Ne 13. 11. 8:05–12:10 ONLINE, A. Preissová Krejčí - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, VSSP)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu nabízí hlubší teoretické zázemí k řešené problematice na úrovni příslušného stupně vzdělání, které souvisí s aktuálními a obecně platnými společenskými tendencemi celosvětového kontextu. Navazuje na již získané znalosti, dovednosti a příslušné kompetence získané absolvováním bakalářského studia. Jeho obsah reflektuje variabilitu multikulturních teoretických koncepcí, včetně jejich obsahů a cílů. Cíleně se však zaměřuje na postojové konstrukty, jejich změny, faktory těchto změn a další determinanty, které vstupují do komunikačních situací s lidmi pocházejícími z jiného odlišného socio-kulturního prostředí.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech a interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu. Dokážou analyzovat klíčové problémy řešeného fenoménu z perspektivy národních států i mezinárodních vztahů a postihnout tak jejich vzájemné vazby i společenskou podmíněnost. Studenti znají klíčové strategické a koncepční dokumenty garantující institucionální stabilitu, demokracii v právním státě a upravující dodržování lidských práv a respektování menšin.
Odborné dovednosti
Studenti dokážou samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, umí s použitím uznávaných metod studovaného oboru popsat, analyzovat a zhodnotit základní trendy společenského, sociálního i ekonomického vývoje. Dokážou vyložit podstatu klíčových společenských problémů a jejich dopadů na státní stabilitu, demokracii, lidská práva a respekt vůči menšinám. Dokážou rovněž samostatně zpracovat kritickou diskurzivní analýzu k danému tématu a interpretovat její faktografický rámec.
Obecná způsobilost
Znalost základních problémů a společenských přístupů. Absolventi se dokážou orientovat v procesech formování postojů, stereotypů, názorů, orientují se v platných strategických a koncepčních dokumentech, znají a rozumí jejich obsahově věcné relevanci. Získané znalosti a dovednosti mohou uplatnit především v komunikačních situacích v kontextu studovaného programu. - Osnova
- 1. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech.
- 2. Problematika společenské diverzifikace menšin. Klasifikace menšin a jejich interpretační kritéria. Reprezentace menšinových kultur v ČR.
- 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin.
- 4. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy.
- 5. Základní legislativní rámec národní a nadnárodní úrovně upravující otázky menšin.
- 6. Multikulturalismus jako pedagogický problém.
- 7. Souhrn činitelů vytvářejících multikulturní přístup v řešení společenských problémů.
- 8. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat.
- 9. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů.
- 10. Vybrané oblasti kvality života menšin a jejich limity.
- 11. Sociální rovnost a sociální spravedlnost.
- 12. Repetitorium učiva. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma „Tolerance odlišnosti“.
- Literatura
- povinná literatura
- KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
- MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-. 80-244-3287-8.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
- doporučená literatura
- ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2
- GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
- HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
- JANÁK, Dušan, Miroslav PILÁT, a Jan BEZDĚK. Rozdělování sociálních nerovností pod patronací státu. Situační analýza Osoblažska a možnosti jeho socioekonomického rozvoje. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 078-80-7248-3.
- Metody hodnocení
- Zkouška
Předmět je ukončen kombinovanou formou, tj.: 1) zpracováním kritické diskurzivní analýzy na předem zadané téma v rozsahu 5 - 10 NS a její prezentace, ve které student prokáže požadovanou oborově věcnou orientaci a 2) písemným ověřením znalostí formou závěrečného testu. - Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Studenti v kombinované formě výuky mají možnost konzultací s vyučujícím na příslušném tutoriálu. Student může po dohodě s pedagogem využívat osobních individuálních nebo skupinových konzultací po dohodě prostřednictvím elektronické pošty či telefonicky. Podmínkou k uzavření předmětu zkouškou je vypracování a obhajoba seminární práce a úspěšné absolvování závěrečného testu z probrané materie.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UVSRPHK006