UNZSOP011 Ošetřovatelská péče v pediatrii 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
20/25/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Soňa Krejčí (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Út 17. 10. 13:05–17:10 C306, Út 31. 10. 13:05–17:10 C306, Út 7. 11. 13:05–17:10 C306, Út 14. 11. 11:25–15:30 C306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP011/A: St 18. 10. 8:05–12:10 C306, St 25. 10. 8:05–12:10 C306, St 1. 11. 8:05–12:10 C306, Út 7. 11. 8:05–12:10 C306, Čt 16. 11. 8:05–12:10 C303, G. Světnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student je schopen popsat postupy a principy ošetřovatelské péče u dětí s různými typy onemocnění a úrazů. Dokáže charakterizovat ontogenetické zvláštnosti dětského věku. Odborné dovednosti: Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl/byla schopen/schopna plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Fyziologický vývoj a prevence v dětském věku 2. Organizace péče o dítě /Charta práv hospitalizovaného dítěte, Kompetence všeobecné a dětské sestry při ošetřování dítěte. Specifika práce sestry na dětském oddělení 3. Poruchy výživy kojenců 4. Gastrointestinální onemocnění 5. Poruchy růstu 6. Onemocnění žláz s vnitřní sekrecí 7. Specifika ošetřovatelské péče u kojenců s poruchou výživy 8. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s gastrointestinálním onemocněním 9. Specifika ošetřovatelské péče u dětí s poruchou růstu 10. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním žláz s vnitřní sekrecí
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 980-7248-472-0.
  • SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
    doporučená literatura
  • KUKLA, L. a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. a kol. Základy dětského lékařství. 2. vyd. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na cvičení, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.