UNZSOP033 Výzkum v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/6/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Bryjová (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 23. 10. 8:55–13:00 C311, Po 30. 10. 8:55–13:00 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP033/A: Po 6. 11. 8:55–13:00 C311, 13:05–13:50 C311, I. Bryjová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá oblastí výzkumu s jeho aplikací do zdravotnictví. Vymezuje výzkum jako důležitou součást zjišťování důležitých dat a informací pro zkvalitnování zdravotnické prevence, péče a léčby. Obecná část je rozdělena do základních oblastí výzkumu, jsou zde vymezeny pojmy jak základní a aplikovaný výzkum. Nosná část se věnuje metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně porozumění základní filosofii, technikám sběru kvantitativních dat (dotazník, anketa, retrospeknivní analýza) a kvalitativních dat (rozhovor, pozorování, kazuistiky). Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti zdravotní péče.
Výstupy z učení
Odborné znalosti a dovednosti: Studující po absolvování předmětu bude umět: navrhnout jednoduché výzkumné téma a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku, vysvětlit zásady EBP (EBN), vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat, popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování, respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce, zpracovat výzkumný projekt, obhájit jej. Obecná způsobilost (kompetence) Student je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný projekt a pracovat metodou EBP. Student je schopen sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládne kompetentně se podílet na výzkumných projektech.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do zdravotnického výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví. Etika vědeckého výzkumu ve zdravotnictví. 2. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu). Formulace výzkumného problému. 3. Jednotlivé fáze výzkumného procesu. 4. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Vyhledávání – formulování a rozpracování výzkumného problému metodou PICOt. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN). 5. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, techniky výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz. Přehled probírané látky cvičení: 1. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat – četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. 2. Kvalitativní výzkum, metodologie – základní principy a postupy. 3. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN). 4. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích. 5. Tvorba a prezentace výzkumného projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 96 s. RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 107 s.
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
    doporučená literatura
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • EBM Guidelines. [online] Dostupné z: www.ebm-guidelines.com [2012-09-25].
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. Dostupné online z .
  • EBP Wikipedia [online] Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_practice [2012-09-25]. eMedicine. [online] Dostupné z: http://emedicine.medscape.com [2012-09-25].
  • KRAMNÁ, P., VRUBLOVÁ, Y. Porodní poranění hráze a jeho vliv na pánevní dno a močovou inkontinenci u žen. Profese Online. 2016, roč. 9, s. 24-32. ISSN 1803-4330.
  • BŘEGOVÁ, B., VRUBLOVÁ, Y. Sexualita seniorů s léčenou arteriální hypertenzí a edukace zdravotnickými pracovníky. Geriatrie a gerontologie. 2015, roč. 2015, sv. 4, s. 131-134. ISSN 1805-4684.
  • KRAMNÁ, P., VRUBLOVÁ,Y. Zkušenosti žen s ukončením těhotenství z genetické indikace. Praktická gynekologie. roč. 2016; 20(2), s. 28 – 33. ISSN 1211-6645.
  • VRUBLOVÁ, Yvetta a Dana MACHOVÁ. Hormonální antikoncepce v kontextu tělesné hmotnosti a krevního tlaku. Logos Polytechnikos. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, roč. 10, č. 1, s. 63-67. ISSN 2464-7551. info
  • MELNYK,B.,FINEOUT-OVERHOLT,E. Evidence-Based Practice in Nursing and Health Care. A Guide to Best Practice. ELSEVIER, 2004. ISBN 0-7817-4477-6. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Tvorba a prezentace projektu, ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.