UOGD002 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
František Hodný (přednášející)
Garance
František Hodný
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Cílem výuky je poskytnutí základních poznatků o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních teoriích vývoje a charakteristikách jednotlivých období ontogeneze, vytvoří si teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.
    2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
    3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje. Teorie psychického vývoje - behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort).
    4. Prenatální a novorozenecké období.
    5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
    6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.
    7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
    8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností, dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
    9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
    10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období bilancování.
    11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
    12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
    13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy vývojové psychologie. Studijní opora. Opava: Slezský univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2013. URL info
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychlogické aspekty dětského věku. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychologické aspekty dospívání. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologické aspekty ve stáří. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1284-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
    doporučená literatura
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1. info
  • MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
  • EVANS, D., ZARATE, O. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-611-X. info
  • CRAIG, G. J., BAUDUM, D. Human development. Ninth Edition. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-033441-3. info
Informace učitele
Samostatná práce studentů spočívá:
1. Ve zpracování povinné studijní literatury a řešení heuristických úkolů.
2. Ve vypracování vlastního psychologického životopisu na základě 2 teorií psychického vývoje (podle výběru studenta).
Způsob kontroly: podání písemné zprávy o řešení úkolů, které jsou koncipovány jako heuristické nalézání teoretických a praktických znalostí a dovedností (Iljuk, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.