FVP:UPPVIP023 Didactization of Prevention of - Course Information
UPPVIP023 Didactization of Prevention of Risk Behaviour
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2023
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (lecturer)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- each odd Thursday 14:45–16:20 C208
- Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP023/B: Tue 9:45–11:20 C206, except Tue 31. 10., except Tue 5. 12. ; and Tue 31. 10. 9:45–11:20 C312, Tue 5. 12. 8:05–9:40 C310, E. Ondřejová - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do problematiky. Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování
- 2. Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti
- 3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu, vazba jedinec – didaktické zpracování rizikového jevu.
- 4. Projektování výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci rizikového chování
- 5. Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, hodnoty). Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu, cíle preventivních činností, jejich vymezování v souvislosti s taxonomiemi cílů v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces
- 6. Didaktické zásady, jejich stanovování a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností
- 7. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. Vybrané aktivizační metody
- 8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů
- 9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování
- 10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení
- Literature
- required literature
- JANIŠ, K. Didaktizace prevence projevu rizikového chování. (studijní opora pro studenty programu sociální patologie a prevence). Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022.
- ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
- ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
- KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- recommended literature
- JANIŠ, K., LOUDOVÁ, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-222-5.
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
- PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
- Teaching methods
- Seminar - verbal methods, methods of independent work
- Assessment methods (in Czech)
- Semninář: je zakončen seminármím testem (splnění 75 % - student má max. 3 pokusy na splnění testu) + splnění úkolů zadaných v rámci semináře + docházka Zkouška: ústní
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVIP023