USPQK002 Školní pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 10. 11. 8:05–9:40 C205, 15:35–18:00 C309, Pá 8. 12. 9:45–13:00 C309
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zejména odpovídajícím způsobem konkretizovat znalosti obecné pedagogiky, umožnit lépe pochopit složitost samostatného pojmu výchova a předat studentům základní povědomí z vybraných témat školní pedagogiky s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jedince nebo skupinu. Dalším záměrem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích speciálních pedagogů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základní odborné terminologii školní pedagogiky
- student formuluje učební úlohy různé kognitivní náročnosti
Odborné dovednosti:
- student aplikuje základní odbornou terminologii školní pedagogiky na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací
- student charakterizuje edukační prostředí školy, popíše a vysvětlí kurikulární procesy
Obecné způsobilosti:
- student charakterizuje kritéria kvality výuky a zdůvodní jejich důležitost pro každodenní práci učitele
- student naplánuje a s využitím sebereflexe zhodnotí vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace)
Osnova
  • 1. Škola jako významná výchovně vzdělávací instituce. Cíle a funkce školy
  • 2. Školská a vzdělávací soustava v České republice. Druhy školských zařízení a školských služeb v ČR. Vzdělávací soustava (systém)
  • 3. Reformní snahy na počátku minulého století v českém prostředí. České reformní školy
  • 4. Kázeň a školní řád
  • 5. Školní vzdělávací program. Klíčové kompetence žáků na ZŠ a SŠ. Průřezová témata
  • 6. Management školy a systém vnitřních vzdělávacích a výchovných subjektů (systém současného školního poradenství, role výchovného poradce, školního metodika prevence a třídního učitele)
  • 7. Edukační subjekty ve školním prostředí – pedagogičtí pracovníci. Kompetence učitele. Sociální aspekty pedagogické profese. Předpoklady pro výkon učitelské profese
  • 8. Edukační subjekty ve školním prostředí – žáci. Klima školy a klima třídy
  • 9. Výchova mimo vyučování. Vymezení pojmu volný čas. Školská zařízení pro výchovu mimo vyučování. Další vybrané instituce pro volný čas dětí a mládeže
  • 10. Sociální a pedagogická komunikace
  • 11. Charakteristika rodiny a její význam v procesu výchovy a vzdělávání. Funkce rodiny. Terminologie související s pojmem rodina
  • 12. Komunikace mezi školu a rodinou. Prostředky vzájemné komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • GADUŠOVÁ, Z. a kol. Nástroje hodnotenia kompetencií učiteľa. Praha: Verbum, 2019. ISBN 978-80-87800-53-9
  • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
    doporučená literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • INGRAM, J., ELLIOTT, V. F. Research methods for classroom discourse. London: Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 978-1-350-07266-4.
  • JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
  • STÁREK, L. Vybrané aspekty ovlivňující edukační proces dítěte. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2021. ISBN 978-80-7452-203-1.
  • TŮMA, J. Pedagogika volného času. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018. ISBN 978-80-87723-43-2.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
    neurčeno
  • DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • KOHOUT, K. Obecná pedagogika. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2018. ISBN 978-80-7452-137-9.
  • LACA, S. Sociálna pedagogika. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2019. ISBN 978-80-906237-3-6.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-543-0.
  • ZORMANOVÁ, L. Moderní aspekty v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5980-1.
  • JANIŠ, K. Školní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování korespondenčního úkolu ze studijní opory.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.