USPQK003 Obecná didaktika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 27. 10. 13:55–16:20 C308, 16:25–18:50 C312, Pá 8. 12. 13:05–15:30 C205
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do pedagogické disciplíny vymezené jako teorie vzdělávání a vyučování. Obecná didaktika se zabývá problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko – historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování a učením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné didaktiky
- student zvládne s pochopením základní pedagogicko-didaktickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat získané odborné vědomosti pro práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilost:
- student se dokáže samostatně připravit na přímou výuku, a to za pomoci uplatnění všech základních didaktických nástrojů
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu didaktika. Didaktika jako vědecká disciplína
  • 2. Vybrané vzdělávací koncepce z historie
  • 3. Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta
  • 4. Základní pedagogické obsahové dokumenty
  • 5. Didaktické zásady, jejich přehled a stručná a charakteristika
  • 6. Organizační formy výuky, přehled jednotlivých organizačních forem a jejich uplatnění v praxi
  • 7. Výukové metody. Aktivizační výukové metody
  • 8. Učební úlohy ve výuce. Taxonomie učebních úloh
  • 9. Učebnice. Práce s textem. Práce s metodickými, pracovními a informačními listy
  • 10. Hodnocení vědomostí žáků. Testy. Vybrané nástroje didaktické evaluace
  • 11. Materiální a didaktické prostředky. Využití ICT ve školní praxi
  • 12. Základní přístupy k přípravě učitele na výuku
Literatura
    povinná literatura
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-0-244-5141-1.
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika – vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7436-224-9.
  • MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-77-2.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. S praktickými ukázkami. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
    doporučená literatura
  • KAWECKA, N. S. Working in class. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
  • JANIŠ, K. st., LOUDOVÁ, I. Obecná didaktika (vybraná témata). Ústí nad Orlicí: OFTIS. 2016. ISBN 978-80-7405-383-2.
  • SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019. ISBN 978-80-271-2154-7.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
    neurčeno
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290- 649-9.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978- 80-247-4590-9.
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika. n E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Předpokladem přihlášení k ústní zkoušce je odevzdání vypracovaného korespondenčního úkolu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.