UNZSOP011 Nursing Care in Pediatrics 1

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
20/25/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Soňa Krejčí (lecturer)
Mgr. Gabriela Světnická (seminar tutor)
Guaranteed by
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Mon 9. 9. 12:15–16:20 C306, Mon 23. 9. 13:05–17:10 C306, Tue 5. 11. 13:55–18:00 C204, Tue 12. 11. 13:55–18:00 C304
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP011/A: Thu 19. 9. 8:05–12:10 C306, Thu 26. 9. 8:05–12:10 C304, Thu 3. 10. 8:05–12:10 C306, Thu 10. 10. 8:05–12:10 C304, Thu 17. 10. 8:05–12:10 C304, G. Světnická
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student je schopen popsat postupy a principy ošetřovatelské péče u dětí s různými typy onemocnění a úrazů. Dokáže charakterizovat ontogenetické zvláštnosti dětského věku. Odborné dovednosti: Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl/byla schopen/schopna plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Fyziologický vývoj a prevence v dětském věku 2. Organizace péče o dítě /Charta práv hospitalizovaného dítěte, Kompetence všeobecné a dětské sestry při ošetřování dítěte. Specifika práce sestry na dětském oddělení 3. Poruchy výživy kojenců 4. Gastrointestinální onemocnění 5. Poruchy růstu 6. Onemocnění žláz s vnitřní sekrecí 7. Specifika ošetřovatelské péče u kojenců s poruchou výživy 8. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s gastrointestinálním onemocněním 9. Specifika ošetřovatelské péče u dětí s poruchou růstu 10. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním žláz s vnitřní sekrecí
Literature
    required literature
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 980-7248-472-0.
  • SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
    recommended literature
  • KUKLA, L. a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. a kol. Základy dětského lékařství. 2. vyd. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky na cvičení, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP011