UNZSOP059 Intensive Nursing Care for Children

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
12/12/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Romana Klímová (lecturer)
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Wed 18. 9. 8:05–13:00 C301, Wed 25. 9. 8:05–13:00 C301
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP059/A: Fri 27. 9. 8:05–12:10 C301, Fri 4. 10. 8:05–12:10 C301, Fri 18. 10. 8:05–9:40 C301, R. Klímová
UNZSOP059/B: Fri 27. 9. 12:15–16:20 C301, Fri 4. 10. 12:15–16:20 C301, Fri 18. 10. 9:45–11:20 C301, R. Klímová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Cílem je seznámit studenty s nejčastějšími stavy, vedoucími k hospitalizaci dítěte na ARO, IMP a JIP a s realizací ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Student/ka bude znát způsoby komunikace s kriticky nemocným dítětem a jeho rodiči, s dlouhodobě nemocným, chronicky nemocným a umírajícím dítětem a adolescentem. Bude mít základní vědomosti z akutní medicíny, resuscitační a intenzivní péče o děti všech věkových skupin, u kterých dochází k selhání základních životních funkcí nebo bezprostředně selhání hrozí, v souladu s nejnovějšími zásadami a odbornými poznatky.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student/ka zná nejčastější stavy, vedoucí k hospitalizaci dítěte na ARO, IMP a JIP. Má potřebné vědomosti k realizaci ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Umí popsat specifika ošetřovatelské péče u dětí všech věkových skupin na ARO, IMP a JIP. Odborné dovednosti: Student/ka má potřebné dovednosti k realizaci ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Umí aplikovat specifické ošetřovatelské postupy u nemocných a zraněných dětí na pracovištích ARO, IMP a JIP. Student/ka bude znát způsoby komunikace s kriticky nemocným dítětem a jeho rodiči, s dlouhodobě nemocným, chronicky nemocným a umírajícím dítětem a adolescentem. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka má potřebné vědomosti a dovednosti k realizaci ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky - přednášky: 1. Intenzivní péče v pediatrii – obecná část (vymezení a koncepce oboru, současný stav dětské intenzivní péče v ČR, managment práce a team na JIP, přístrojové vybavení JIP; dítě, sestra a prostředí JIP,…) 2. Péče o dětského pacienta v resuscitační péči (invazivní a neinvazivní monitorace, zajištení invazivních vstupů, ventilovaný dětský pacient,..) 3. Kardiopulmonální resuscitace u dětí dle Guidelines z roku 2015 4. Základy farmakologie a aplikace léků u dětí v intenzivní péči. Parenterální a enterální výživa 5. Předoperační a pooperační péče o dětského pacienta (hrudní, břišní a urologické operace, ORL výkony, zlomeniny,...) 6. Intoxikace u dětí, otrava oxidem uhelnatým ( nejčastější intoxikace u dětí, eliminace škodlivin, antidota,..) 7. Traumata a polytrauma, popáleniny 8. Sepse, šok a život ohrožující krvácení 9. Akutní stavy postihující kardiovaskulární a dýchací systém (srdeční selhání, respirační selhání,…) 10. Akutní stavy postihující gastrointestinální trakt, akutní jaterní selhání 11. Akutní selhání ledvin, eliminační metody 12. Dehydratace a poruchy vnitřního prostředí (bilance tekutin, acidobazická rovnováha, hypoglykémie, diabetická ketoacidóza,..) 13. Neuroinfekce, křeče a status epilepticus 14. Chronická a paliativní péče u dětí, umírající dětský pacient Přehled probírané látky - cvičení: 1. Ošetřovatelský proces u dítěte na ARO, JIP (rozdělení dětského věku, anatomické a fyziologické zvláštnosti u dětí), zvláštnosti komunikace s dětmi na JIP, komunikace s rodiči 2. Monitoring fyziologických funkcí, neinvazivní a invazivní monitorace, základní hodnoty vitálních funkcí, péče o invazivní vstupy 3. Praktický nácvik KPR u dítěte, termíny používané v praxi (klinická smrt, biologická smrt, smrt mozku), rozdíly KPR u dětí a dospělých 4. Aplikace léků u dětí v intenzivní péči. Parenterální a enterální výživa 5. Ošetřovatelská péče o dítě v předoperační a pooperační přípravě 6. Ošetřovatelská péče o dítě s intoxikací 7. Ošetřovatelská péče o dítě s polytraumatem, ošetřovatelská péče o dítě s popáleninami 8. Ošetřovatelský proces o dítě s život ohrožujícím krvácením, transfúze, krevní deriváty 9. Kardioverze u dětí, zajištění dýchacích cest, ošetřovatelský proces u dítěte s laryngitidou, epiglottidou, UPV (umělá plicní ventilace) u dětí 10. Ošetřovatelský proces u dítěte s náhlou příhodou břišní 11. Ošetřovatelský proces u dialyzovaného pacienta 12. Ošetřovatelský proces u pacienta s DM 13. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou vědomí, péče o dítě v křečích 14. Ošetřovatelský proces u chronicky nemocného dítěte, DUPV (domácí umělá plicní ventilace), péče o umírajícího dětského pacienta, dárcovství orgánů.
Literature
    required literature
  • BARTUN2K, P., JURÁSKOVÁ, D. a kol. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4343-1. info
  • European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation. 2020. info
  • MIXA, V., HEINIGE, P., VOBRUBA, V. (eds.) et al. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta a. s., 2017. ISBN 978-80-204-4643-5. info
  • NOVÁK, I. Intenzivní péče v pediatrii.1.vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-512-3. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5. info
  • RYŠAVÁ, M. Základy anesteziologie a resuscitace u dětí. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2004. ISBN 80-7013-400-3. info
    recommended literature
  • VYMAZAL, T. Doporučené postupy pro podávání anestezie dětem a dospělým. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-7345-724-2. info
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6. info
  • RAINBOW, J. and S. CRISP. Emergencies in Paediatrics and Neonatology. Oxford: OUP Oxford., 2013. ISBN 978-0-19-960553-8. info
  • TOMANOVÁ, J. and M. KOPECKÝ. Úrazy a první pomoc u dětí. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3506-0. info
  • FEDOR, M., M. MINARIK, P. KUNOVSKÝ and V. VOBRUBA. Intenzivní péče v pediatrii. české vyd. Osveta, 2006. ISBN 80-8063-217-0. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu. Zápočet: písemný test Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP059