UPPVBK015 Didacticism of Socially Pathological Phenomena

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024

The course is not taught in Winter 2024

Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject is aimed at complex and structured conception of pedagogic issues, key terms, concepts and aspects of educational theory, which should be comprehended as a foundation for additional subjects over the definition of the subject, functions, principles and objectives of education - science base on the education of people. Also, the student will obtain an analytical overview of the educational system sub-components, marginal academic disciplines, analysis of individual instructional process parts, key competences of the subject and object of education, the conditions, means, forms, content, concepts, research methods, alternative pedagogical concepts and movements, including important personalities and trends in pedagogy embedded in the concept of lifelong learning. By the conception of this subject students will develop their critical thinking, creativity of the student, including the capability of independent and responsible decisions making in the given field.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost. 2. Postup vyhledávání sociálně patologických jevů a nástroje sledující zmapování terénu.
    3. Didaktizace sociálně patologických jevů. Vymezení základního pojmového aparátu. Vztah k obecné didaktice. 4. Vybrané didaktické zásady a jejich uplatnění v systému didaktizace.
    5. Přehled základních organizačních forem a jejich uplatnění v systému didaktizace. 6. Uplatnění vybraných výukových metod v systému didaktizace.
    7. Aktivizační metody. Motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy.
    8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty programu.
    9. Projektové vyučování. Sociálně patologické jevy a jejich prevence.
Literature
    required literature
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
    recommended literature
  • JANIŠ, K. Didaktizace patosociálích jevů. Opava: Slezská unvierzita v Opavě, 2012. URL info
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1124-6. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Use knowledge from the classes to prepare a Powerpoint presentation and essay in the form of research of the problematic behaviour (prepare a presentation for 45 minutes). The presentation should reflect student's ability to analyse and prepare activities which are beneficial as a prevention to the problematic behaviour. Extra points for activities that the student was able to test out in real life.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
Teacher's information
Use knowledge from the classes to prepare a Powerpoint presentation and essay in the form of research of the problematic behaviour (prepare a presentation for 45 minutes). The presentation should reflect student's ability to analyse and prepare activities which are beneficial as a prevention to the problematic behaviour. Extra points for activities that the student was able to test out in real life. Individual consulations can be arranged.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2024, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UPPVBK015