FVP:UPPVBK015 Didacticism of Socially Pathol - Course Information
UPPVBK015 Didacticism of Socially Pathological Phenomena
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2020
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Fri 2. 10. 9:45–11:20 C208, Fri 16. 10. 10:35–13:00 C208, Fri 23. 10. 13:05–15:30 C208
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je konkretizovat znalosti obecné didaktiky a aplikovat je v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. Současně je posláním předmětu vybavit každého studenta dostatečným množstvím námětů a podpořit u každého studenta kreativní prvky. Student bude schopen samostatného didaktického zpracování příslušného sociálně patologického jevu pro potřeby základní a střední školy ve formě aktivit využitelných při koncipování preventivního programu. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti praktické aplikovatelnosti didaktických dovedností, které představují východisko pro využití poznatků ze sociální patologie v praxi. Odborné dovednosti: Student umí vyhledat a utřídit relevantní informace a na základě vymezených didaktických znalostí a dovedností zpracovat zadané téma odpovídajícím způsobem pro cílovou skupinu. Obecná způsobilost: Student získá způsobilost k vypracování samostatných textových materiálů (referát, anotace, přednášku, seminární práci) s využitím rozdílných informačních zdrojů, zpracovat Powerpointovou prezentaci a prezentovat před spolužáky (veřejností) na aktuální téma z oblasti sociální patologie a prevence.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
2. Postup vyhledávání sociálně patologických jevů a nástroje sledující zmapování terénu.
3. Didaktizace sociálně patologických jevů. Vymezení základního pojmového aparátu. Vztah k obecné didaktice.
4. Vybrané didaktické zásady a jejich uplatnění v systému didaktizace.
5. Přehled základních organizačních forem a jejich uplatnění v systému didaktizace.
6. Uplatnění vybraných výukových metod v systému didaktizace.
7. Aktivizační metody. Motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy.
8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty programu.
9. Projektové vyučování. Sociálně patologické jevy a jejich prevence.
- 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
- Literature
- required literature
- JANIŠ, K. Didaktizace patosociálích jevů. Opava: Slezská unvierzita v Opavě, 2012. URL info
- KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
- ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
- NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9. info
- recommended literature
- PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
- JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1124-6. info
- Teaching methods
- Skills demonstration
- Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2020/UPPVBK015