UPPVFK002 Základy andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024

Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.

Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky andragogiky a integrální andragogiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy dospělých, v konceptu CŽU, funkcí, forem, metod a prostředků a zákonitostí a cílů andragogické intervence v kontextu edukologie. Student získá analytický přehled o vztahu andragogiky k pedagogice, o rozdílnostech metodologie andragogiky a pedagogiky, o klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, alternativních pedagogických a andragogických koncepcích a hnutích včetně integrujícího pojetí andragogiky, o subsystémech andragogiky, o meznících geneze andragogického myšlení v ČR a ve světě, včetně důležitých osobností pedagogiky a andragogiky, jakož i o vývojových tendencích předmětných disciplín. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Klíčové pojmy a kategoriální aparát (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie atd.);
    2. Předmět a úkoly pedagogiky a andragogiky v rámci konceptu celoživotního učení (CŽU); memorandum EU o CŽU; formální, neformální a informální učení; edukace - součást politiky;
    3. Vznik a vývoj pedagogiky jako samostatné normotvorné a empirické vědy; český edukační systém (aktuální problémy a trendy); vznik a kreování andragogiky, její vyčlenění jako samotné disciplíny;
    4. Funkce a úkoly pedagogiky a andragogiky, pojetí paradigmat, zákonitosti; faktory rozvoje lidského jedince; výchova a sebevýchova;
    5. Soustava a charakteristika pedagogických a andragogických disciplín (pomocné a hraniční), vztah k ostatním podpůrným vědním disciplínám - k filozofickým, psychologickým, sociologickým a dal.;
    6. Andragogika jako věda o mobilizaci lidského kapitálu, vazby na personální management, řízení kariéry; životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty ČR;
    7. Formy a metody edukace dospělých;
    8. Nemateriální a materiální prostředky a technologie v edukaci dospělých;
    9. Primární činitel edukačního procesu - dospělý účastník; kompetence; význam rodinného zázemí pro efektivnost edukace; motivace ke vzdělávání; vstupní úroveň, docilita;
    10. Pedagog/učitel, rodič/vychovatel, lektor a jejich (pedagogické, profesní a androdidaktické) kompetence pro edukační proces;
    11. Životní dráha jako andragogická kategorie;
    12. Metodologie věd o edukaci; systémový přístup (Bertalanffy, Wiener a dal.); význam diagnostiky (Kirkpatrick a dal.) a výzkumu v pedagogice a andragogice;
    13. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých; mezinárodní projekty, sítě, kooperace - EU, UNESCO, OECD, RE apod. - jejich přínosy; strategické dokumenty a aktivity; světové konference o vzdělávání dospělých.
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. Opava: SLU, 2014. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 3. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 80 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    doporučená literatura
  • Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMT ČR. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. 2001. info
  • BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
  • Memorandum EU k celoživotnímu učení. (čes. verze) Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
  • PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 1998. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4. info
  • KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9. info
  • BOČKOVÁ, V. et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Informace učitele
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly ze studijních opor a zašle je vyučujícímu. Bude moci i průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.