FVP:UPPVJK016 Ict Literacy of Seniors - Course Information
UPPVJK016 Ict Literacy of Seniors
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Fri 1. 11. 8:05–10:30 C203, 10:35–12:10 C203, Fri 22. 11. 13:05–15:30 C202, Fri 6. 12. 13:05–14:40 C204
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, EPOS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je naučit studenty sestavit kurikulum různých kurzů pro seniory, vyhnout se nejčastějším chybám, které jsou pro stávající kurzy časté a naučit se motivovat seniory pro využívání ICT a internetu v běžném životě. Zvláštní pozornost bude věnována používání smartphonu s mobilními daty, využití počítače v běžné životní situaci, online komunikaci a sociálním sítím. Současně budou zdůrazňována rizika a úskalí plynoucí z práce s internetem.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Funkční gramotnost jako schopnost aktivně participovat na světě informací. Technologická, počítačová, informační gramotnost. Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015–2020. E-inkluze.
- 2. Přínos mediálních technologií pro seniory. ICT index zdatnosti seniorů.
- 3. Základní principy přípravy kurikula kurzu. Uplatňování didaktických metod, forem a zásad.
- 4. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače a internetu ke komunikaci (zřízení elektronické poštovní schránky a práce s e-maily, telefonování přes počítač, zasílání SMS pomocí SMS bran, specifika internetové komunikace: smajlíci, internetová etiketa apod.).
- 5. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na možnosti využívání sociálních sítí (Facebook, Instagram, WhatsApp, ICQ). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 6. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na používání smartphonu s mobilními daty. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 7. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače v běžné životní situaci (vyhledávání jízdních řádů, zpráv o počasí, kontakty na lékaře, recepty, televizní program, e-shopy, zprávy z domova i ze světa). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 8. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na vyhledávání v mapách a geolokace, využívání navigace při cestování. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 9. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na zájmy, koníčky (křížovky, hry on-line, kulturní přehledy, filmová databáze, používání Netflix, sledování filmů, diskuzí, vyhledávání na youtube, on-line vzdělávací kurzy). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 10. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na to, jak chránit informace a bezpečně se chovat na internetu. Počítačové viry. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 11. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na internetové bankovnictví, elektronické výpisy. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 12. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s e-knihou (koupení knihy, stažení, uložení, používání). Orientace v knihovnickém katalogu. Vyhledávání knižních titulů, novinek. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- 13. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s fotografiemi (stažení z mobilního telefonu do počítače, uložení, úprava, odeslání, přenos na media, tisk). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
- Literature
- required literature
- BURDOVÁ, Eva a Jan TRAXLER. Senior v kyberprostoru. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci s VISK, 2016. ISBN 978-80-905893-1-5.
- KOTÍKOVÁ, Jaroslava et al. E-inkluze: metodická příručka. 1. vyd. Praha [i.e. Český Brod]: M'am'aloca, 2014. 66 s. ISBN 978-80-905534-4-6.
- POSPÍŠIL, J., POSPÍŠILOVÁ, H. a N. ŠPATENKOVÁ Preference témat online kurzů v závislosti na rodu a věku. ICERI: 2016, s. 2069-2077.
- ŠANC, Miroslav. Internet pro seniory: přívětivý průvodce krok za krokem. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 181 s. ISBN 978-80-251-2382-9.
- TOMCZYK, Łukasz, ed., HATÁR, Ctibor, ed. a ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. Edukacja i kompetencje seniorów = Edukácia a gramotnosť seniorov = Edukace a gramotnost seniorů. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny v Krakowie, Katedra pedagogiky społecznej i andragogiky,
- TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Překlad Joanna Szaniawska. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 stran. ISBN 978-80-904531-9-7.
- recommended literature
- ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- TOMCZYK, Łukasz, ed., ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. a HATÁR, Ctibor, ed. Edukacja seniorów w różnych perspektywach, uwarunkowaniach oraz doświadczeniach = Edukace seniorů přístupy, podmínky, přínos = Edukácia seniorov prístupy, podmienky a prínos. Kraków:
- ZDRAŽILOVÁ, Iva. Témata pro vzdělávací lekce seniorů v knihovnách: výsledky kvantitativního šetření. Topics for educational lessons of seniors in libraries: results of quantitative survey.ProInflow: časopis pro informační vědy. Vol. 11, No. 2, 2019, str.
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UPPVJK016