FVP:UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná - Informace o předmětu
UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 3/0/62. 62h. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Denisa Janků (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 27. 9. 15:35–18:00 C401
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3) && UPPVMK023 Odborná praxe II - průběžná
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálně pedagogické diagnostiky, formulace výsledků orientačního diagnostického procesu a návrh vhodné vzdělávací a aktivizační. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
- student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky
Odborné dovednosti: - student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
- student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace
- student si ověří vybrané orientační diagnostické nástroje Obecné způsobilosti:
- student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga - Osnova
- 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením.
- 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí.
- 3.-5. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností.
- 6.-8. Případová studie zaměřená na projevy komunikace a projevy chování.
- 9.-12. Asistentská praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
- KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
- KÖNIG, J., ZEMLIN, C. 100 chyb v péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1184-6.
- MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
- PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
- UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
- doporučená literatura
- HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
- MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
- MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-732-0187-6.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
- ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
- neurčeno
- ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4661-4.
- BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
- ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
- JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
- MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
- MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- GRANT, D. That's the Way I Think. Routledge, 2017. ISBN 978-113-81262-20.
- Metody hodnocení
- Účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury: charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, popis přípravy a průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe, popis specifických projevů verbální a neverbální komunikace a projevů chování vybraného uživatele formou případové studie, deskripce uplatněné komunikační strategie, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východiska.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK030