UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
3/0/62. 62h. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálně pedagogické diagnostiky, formulace výsledků orientačního diagnostického procesu a návrh vhodné vzdělávací a aktivizační.

Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.

Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Výstupy z učení
Obecné znalosti a dovednosti:
-Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
-Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga.

Odborné znalosti a dovednosti:
-student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
-Student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
-Student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace
-Student si ověří vybrané orientační diagnostické nástroje.

Speciální znalosti a dovednosti:
-student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
-student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
-student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky.
Osnova
  • 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením
  • 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí
  • 3.-5. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti
  • 6.-8. Případová studie zaměřená na projevy komunikace a projevy chování
  • 9.-12. Asistentská praxe
Literatura
    povinná literatura
  • FONTANA, David. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, Michal a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KÖNIG, Jutta, ZEMLIN, Claudia. 100 chyb v péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1184-6.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
  • PILÁT, Miroslav. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. 4.přeprac.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • Dokumenty a strategie konkrétního zařízení, ve kterém student absolvuje průběžnou praxi.
  • Dokumenty Národní rady osob se zdravotním postižením ČR.
  • Sociální zákon č. 108/2006 Sb., ve znění aktuální předpisů.
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění aktuálních předpisů a vyhlášek.
  • Úmluva o právech osob se zdravotním postižením.
  • Standardy kvality sociálních služeb.
    neurčeno
  • ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, Tereza, MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, Gabriela. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • GRANT, David. That's the Way I Think. Routledge, 2017. ISBN 978-113-81262-20.
  • ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
Účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury:
Obsahová struktura portfolia:
- charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností,
- popis přípravy a průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností
- charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe
- popis specifických projevů verbální a neverbální komunikace a projevů chování vybraného uživatele formou případové studie
- deskripce uplatněné komunikační strategie
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východiska.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023.