UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
3/0/62. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálně pedagogické diagnostiky, formulace výsledků orientačního diagnostického procesu a návrh vhodné vzdělávací a aktivizační.

Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.

Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Learning outcomes (in Czech)
Obecné znalosti a dovednosti:
-Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
-Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga.

Odborné znalosti a dovednosti:
-student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
-Student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
-Student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace
-Student si ověří vybrané orientační diagnostické nástroje.

Speciální znalosti a dovednosti:
-student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
-student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
-student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením
  • 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí
  • 3.-5. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti
  • 6.-8. Případová studie zaměřená na projevy komunikace a projevy chování
  • 9.-12. Asistentská praxe
Literature
    required literature
  • FONTANA, David. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, Michal a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KÖNIG, Jutta, ZEMLIN, Claudia. 100 chyb v péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1184-6.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
  • PILÁT, Miroslav. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. 4.přeprac.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    recommended literature
  • Dokumenty a strategie konkrétního zařízení, ve kterém student absolvuje průběžnou praxi.
  • Dokumenty Národní rady osob se zdravotním postižením ČR.
  • Sociální zákon č. 108/2006 Sb., ve znění aktuální předpisů.
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění aktuálních předpisů a vyhlášek.
  • Úmluva o právech osob se zdravotním postižením.
  • Standardy kvality sociálních služeb.
    not specified
  • ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, Tereza, MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, Gabriela. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • GRANT, David. That's the Way I Think. Routledge, 2017. ISBN 978-113-81262-20.
  • ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky udělení zápočtu:
Účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury:
Obsahová struktura portfolia:
- charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností,
- popis přípravy a průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností
- charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe
- popis specifických projevů verbální a neverbální komunikace a projevů chování vybraného uživatele formou případové studie
- deskripce uplatněné komunikační strategie
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východiska.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 62h. praxe.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK030