FVP:UVSSPUK026 Etika v sociální práci a veřej - Informace o předmětu
UVSSPUK026 Etika v sociální práci a veřejné správě
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 10př/sem. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Předpoklady
- Předmět bude uzavřen na základě vypracování seminární práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zacílen na prostor, v němž se stýká etika (jakožto filosofická disciplína) se sociální prací a veřejnou správou, a to ze dvou směrů. Za prvé bude výklad usilovat o precizaci základních pojmů a otázek spjatých s etickou problematikou (etika, morálka, mravní předporozumění, zdůvodnění a jeho podoby, metaetika, atd.). Za druhé pak předmět nastíní pozici profesních etik se zvláštním ohledem na profesní etiky sociální práce a veřejné správy spolu se zhodnocením jejich specifických hodnot i specifických problémů, které zvláště do působnosti profesních etik veřejné správy či sociální práce spadají.
- Výstupy z učení
- Cíl výuky Cílem výuky je: a) vybavit studenty základním pojmovým instrumentáriem etiky jakožto filosofické disciplíny; b) zproblematizovat nekritický přístup k etice prostřednictvím seznámení s cestami zdůvodnění hodnotových soudů; c) učinit studenty vnímavějšími k etické problematice; d) aplikovat takto fundovanou etickou perspektivu na profesní oblasti sociální práce i veřejné správy prostřednictvím příslušných etických kodexů. Cílové kompetence Student rozumí tomu, co je to etika, morálka, morální předporozumění. Student chápe problematiku spjatou se zvláštním logicko-sémantickým statusem hodnotových soudů, student na tomto základě rozumí poměrně široké problematice zdůvodnění hodnotových soudů. Student dále zná základní eticky relevantní dokumenty sociální práce a veřejné správy, rozumí specificky profesním hodnotám a ví, z jakých pramenů vycházejí a jaký je rozdíl mezi profesní a osobní etikou.
- Osnova
- Předmět je zacílen na prostor, v němž se stýká etika (jakožto filosofická disciplína) se sociální prací a veřejnou správou, a to ze dvou směrů. Za prvé bude výklad usilovat o precizaci základních pojmů a otázek spjatých s etickou problematikou (etika, morálka, mravní předporozumění, zdůvodnění a jeho podoby, metaetika, atd.). Za druhé pak předmět nastíní pozici profesních etik se zvláštním ohledem na profesní etiky sociální práce a veřejné správy spolu se zhodnocením jejich specifických hodnot i specifických problémů, které zvláště do působnosti profesních etik veřejné správy či sociální práce spadají. Cíl výuky Cílem výuky je: a) vybavit studenty základním pojmovým instrumentáriem etiky jakožto filosofické disciplíny; b) zproblematizovat nekritický přístup k etice prostřednictvím seznámení s cestami zdůvodnění hodnotových soudů; c) učinit studenty vnímavějšími k etické problematice; d) aplikovat takto fundovanou etickou perspektivu na profesní oblasti sociální práce i veřejné správy prostřednictvím příslušných etických kodexů. Cílové kompetence Student rozumí tomu, co je to etika, morálka, morální předporozumění. Student chápe problematiku spjatou se zvláštním logicko-sémantickým statusem hodnotových soudů, student na tomto základě rozumí poměrně široké problematice zdůvodnění hodnotových soudů. Student dále zná základní eticky relevantní dokumenty sociální práce a veřejné správy, rozumí specificky profesním hodnotám a ví, z jakých pramenů vycházejí a jaký je rozdíl mezi profesní a osobní etikou. 1. Základní vymezení etiky, původ etického myšlení, vztah etiky k filozofii a tradici; povaha etických norem; rozdělení etiky 2. Základní pojmy etiky a jejich vztahy mravní (morální) předporozumění a jeho kategorie (dobro/zlo), mravní hodnocení, svědomí, dobrovolnost, odpovědnost, spravedlnost, hodnota člověka, autonomie, hodnoty, ctnosti, dilemata ad. 3. Etika a jiné disciplíny 4. Základní etické koncepce I antické a středověké koncepce: etika ctnosti, hédonismus, přirozený zákon 5. Základní etické koncepce II novověké a moderní koncepce: společenská smlouva, utilitarismus, etika spravedlnosti, etika povinnosti 6. Základní etické koncepce III intuicionismus, emotivismus, decisionismus, 7. Profesní etika – vývoj, motivace a prameny profesních etik 8. Etika v sociální práci a veřejné správě specifika etiky v sociální práci v prostoru daném klientem, prostředím a sociálním pracovníkem, etika péče; specifika etiky ve veřejné správě 9. Etické kodexy v sociální práci význam a vývoj etických kodexů v historii. Etický kodex sociálního pracovníka v ČR 10. Etický kodex ve veřejné správě etický kodex pracovníka ve veřejné správě 10. Specifické hodnoty profesních etik – svoboda, rovnost, nezaujatost, profesionalita, atd. 11. Jedinec, jeho autonomie a důstojnost rozměr partnerství v sociální práci 12. Lidskoprávní kontext sociální práce a veřejné správy pojem lidských práv jako nejobecnější východisko etických kodexů
- Výukové metody
- Přednáška a seminář.
- Informace učitele
- Povinná literatura BLAŽKOVÁ, M. Dějiny etických koncepcí od Kanta po pragmatismus. Praha: Karolinum, 2020. HLAVINKA, P. Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Brno: Triton, 2014. SHIRRMACHER, T. Morální odpovědnost. Tři rozměry morálního rozhodováná. Praha: Návrat domů, 2016. SMILANSKY, S. Deset morálních paradoxů. Praha: Academia, 2019. SOKOL, J. Etika, život, instituce. Praha: Vyšehrad, 2014. Doporučená literatura DAWKINS, R. Největší show pod sluncem: důkazy evoluce. Argo/Dokořán, 2011. HRUBEC, M. Etika sociálních konfliktů: Axel Honneth a kritická teorie uznání. Filosofia, 2019. PETERSON, J. B. 12 pravidel pro vedení života. Argo 2019. PINKER, S. The Better Angels of Our Nature. Penguin Books, 2011. SAPOLSKY, R. Why Zebras don´t get Ulcers. St. Martin´s Griffin, 1998.
- Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UVSSPUK026