FVP:UVSSPUK055 Doučování dětí se speciálními - Informace o předmětu
UVSSPUK055 Doučování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 4př+10praxe/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aneta Silberová (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UVSSPUK055/A: Pá 1. 11. 17:15–20:30 C206, A. Silberová
UVSSPUK055/B: So 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová, A. Silberová
UVSSPUK055/C: So 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová, A. Silberová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osvojení kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů souvisejících mj. také s výpadkem prezenční výuky z důvodu pandemie COVID 19. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se SVP. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při doučování, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů v rámci doporučených podpůrných opatření. Důraz bude kladen na proces spolupráce se školou, rodinou a neziskovými organizacemi při doučování.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: - charakterizuje proměnné, ovlivňující proces učení - popíše speciálně pedagogické jevy a procesy - objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální Odborné dovednosti: - orientuje se v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu - aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při doučování žáků - dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Obecné způsobilosti: - dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality - je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky - je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení - dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání - konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky
- Osnova
- 1. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, práce s neprospěchem a učební strategií žáka, individualizované formy práce při doučování, mapování učebního stylu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, principy individuální výuky při doučování, spolupráce se školou a rodinou při doučování, spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování. Seznámení s obsahovou strukturou portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování. Spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování 2.-12. Doučování žáků, analýza, reflexe
- Literatura
- povinná literatura
- BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- KUCHARSKÁ, A. MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
- SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- • PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
- Metody hodnocení
- realizovat doučování dle harmonogramu, shromažďovat potřebné údaje pro obsah portfolia, zpracovat a odevzdat portfolio dle stanovené struktury
- Informace učitele
- Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UVSSPUK055