SP25PP053 Interactive and Robotic Tools in the Education of Students with Intellectual Disabilities

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
0/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Eva Janků (seminar tutor)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Eva Janků
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků
Timetable of Seminar Groups
SP25PP053/A: Thu 25. 9. 15:35–17:10 C209, Thu 9. 10. 15:35–17:10 C209, Thu 23. 10. 15:35–17:10 C209, Thu 6. 11. 15:35–17:10 C209, Thu 20. 11. 15:35–17:10 C209, Thu 4. 12. 15:35–17:10 C209, Thu 18. 12. 15:35–16:20 C209, E. Janků
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi efektivního zapojení interaktivních a robotických pomůcek do vzdělávacích aktivit u žáků s mentálním postižením. Studenti se naučí na základě různých kritérií vhodným způsobem aplikovat pomůcky do výuky. Studenti se seznámí s možnostmi kreativního využití pomůcek pro rozvoj gramotnosti, matematických představ, řešení problémů a algoritmického myšlení. Rozvinout schopnost studentů navrhovat a realizovat jednoduché edukativní aktivity s využitím těchto pomůcek.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- z kategorizací interaktivních a robotických pomůcek využívaných u žáků s mentálním postižením
- z oblasti různých kritérií pro posouzení vhodnosti pomůcek využívaných při vzdělávání žáků s mentálním postižením
- o různých možnostech organizace a forem práce v návaznosti na zapojení interaktivních a robotických pomůcek do výuky žáků s mentálním postižením
- o funkcích interaktivních a robotických pomůcek v jednotlivých oblastech učení u žáků s mentálním postižením.

Odborné dovednosti:
- ovládá nejčastěji využívané interaktivní a robotické pomůcky ve výuce žáků s mentálním postižením
- vhodně volí pomůcky vzhledem k individuálním potřebám žáků s mentálním postižením
- vhodně nastavuje úkoly s pomůckami zaměřující se na jednotlivé oblasti učení žáků s mentálním postižením

Odborné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb žáků s mentálním postižením do aplikování, podpory a výběru interaktivních a robotických pomůcek
- student se umí samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře žáka s mentálním postižením pomocí interaktivních a robotických pomůcek
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování interaktivních a robotických pomůcek pro individuálního žáka
Syllabus (in Czech)
1. Kategorie interaktivních a robotických pomůcek v kontextu speciálního vzdělávání a kritéria pro posouzení jejich vhodnosti.
2. Organizace práce a formy aktivit při zapojení interaktivních a robotických pomůcek v ZŠS.
3. Přínos interaktivních a robotických pomůcek v oblastech učení u žáků s mentálním postižením. (kognitivní, komunikační, motorická, sociální a praktická oblast)
4-6. Praktické ukázky - Housenka Code a Pillar, Bee-Bot, Ozobot, Sphero BOLT, vybrané aplikace: Book Creator, Sounding Board, GoTalk ad.
Literature
    required literature
  • KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI, Lukáš KUBALA, Veronika KREJČÍ a Martin HAVELKA. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2021.
  • Růžičková, Veronika; Špinarová, Gabriela (2022): Digitální technologie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • DIGIFOLIO. Digitální gramotnost [online]. Praha: Metodický portál RVP.cz, 2022 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13123&rate=5
  • MPSV. Strategie digitální gramotnosti ČR 2015–2020 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
  • REDECKER, Christine. Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu) [online]. 2018 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/front.home/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu
Assessment methods (in Czech)
Vytvoření metodického materiálu pro konkrétní oblast učení (předmět) za pomoci vhodně zvolených interaktivních nebo robotických pomůcek.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PP053