MAR107S Řízení jakosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
Garance
Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
    2. Moderní pojetí jakosti.
    3. Státní politika jakosti v ČR.
    4. Jakost zboží, služeb a procesů. Vývoj požadavků na jakost, normy ISO 9000, ISO 14000,
    ISO 19000.
    5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
    6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
    7. Náklady na jakost.
    8. Etické základy jakosti.

    Obsah předmětu:
    1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
    Charakteristiky a prvky jakosti, jakost a marketing.

    2. Moderní pojetí jakosti.
    "Japonská cesta" celopodnikového zabezpečování jakosti, řízení jakosti v USA a v Západní Evropě. EFQM, EOQ. Úloha vrcholového managementu při řízení jakosti, úloha středního článku řízení, výchova k jakosti.

    3. Státní politika jakosti v ČR.
    ČSJ, Sdružení pro cenu ČR za jakost, účast ČR v EOQ. Ceny za jakost: Cena České republiky, Czech made, Cena Anežky Žaludové, Ceny udělované v jiných zemích.

    4. Jakost zboží, jakost služeb a procesů, vývoj jakosti, normy ISO 9000, ISO 14000, ISO 19000. Systémy managementu jakosti, změny plynoucí z revize norem.

    5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
    Globální koncepce jakosti, moduly prokazované shody, ohlášená místa.

    6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
    Analýza možných chyb a jejich následků. Histogramy. Diagram příčiny a následků. Paretova analýza. Vývojový diagram. Využití výpočetní techniky při zabezpečování jakosti.

    7. Náklady na jakost.
    Význam sledování nákladů na jakost pro výrobce. Náklady na nízkou jakost. Nespokojenost zákazníka a ztráty z nízké jakosti. Ztráty způsobené zhoršením dobrého jména firmy. Hodnocení uživatelské efektivnosti zvyšování jakosti. Hodnocení národohospodářské efektivnosti zvyšování jakosti.
    8. Etické základy jakosti.
    Etické hodnoty, etika jako významná součást řízení jakosti. Etické kodexy, vztahy mezi etikou, jakostí a dlouhodobou prosperitou.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu dle termínu stanoveném vyučujícím. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou písemnou zkouškou.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012.