MAR108S Ochrana zájmů spotřebitele

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lucja Matusiková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
Osnova

  • Struktura výkladu:
    1. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
    3. Spotřebitelská politika EU
    4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
    5. Reklamace, reklamační řízení a reklamační řád
    6. Dozorové orgány
    7. Ochranná známka a ostatní označení na výrobcích
    8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku
    9. Ochrana práva autorského
    10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
    11. Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
    12. Spotřebitelské zájmy a jejich ochrana v zahraničí


    Obsah předmětu:
    1. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    Stěžejní právní normy obsahující základní prvky ochrany spotřebitele (městská práva, Všeobecný zákoník občanský, Živnostenský řád), vývoj spotřebitelská práva, směrnice OSN.
    2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
    Usnesení vlády ČR č. 1093. Obecné principy a cíle spotřebitelské politiky. Naplňování vzorců udržitelné spotřeby. Koordinace spotřebitelské politiky. Činnost a funkce spotřebitelského poradního výboru.
    3. Spotřebitelská politika EU
    Strategie spotřebitelské politiky. Maximální harmonizace. Zelená kniha o ochraně spotřebitelů. Značení geneticky modifikovaných potravin a jejich přísad. Generální ředitelství pro zdraví a ochranu spotřebitelů. Spotřebitelský výbor. Evropská skupina pro spotřebitelské právo.
    4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
    Začátky ochrany spotřebitele u nás, její vývoj po roce 1989. Současná právní úprava dané problematiky (Obchodní zákoník, Zk. o živnostenském podnikání, Zk. o ochraně spotřebitele, Občanský zákoník, Zk. o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku atd.)
    5. Reklamace, reklamační řízení a reklamační řád
    Základní charakteristika pojmů záruka, záruční doba, doba trvání záruční doby, minimální doba spotřeby, doba použitelnosti. Průběh reklamačního řízení. Lhůty pro vyřízení reklamací. Struktura reklamačního řádu.
    6. Dozorové orgány
    Obecné vymezení činnosti DO. Základní charakteristiky České zemědělské a potravinářské inspekce, České obchodní inspekce, Orgánů ochrany veřejného zdraví, Orgánů veterinární správy, Úřadu pro technickou normalizace, metrologii a státní zkušebnictví, Živnostenských úřadů, Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského.
    7. Ochranná známka a ostatní označení na výrobcích
    Definice duševního vlastnictví a jeho obsah. Práva z ochranné známky. Vyčerpání práv. Licence. Zánik práv. Kolektivní ochranná známka. Značka jakosti Czech Made. Ekologicky šetrný výrobek. Puncovní značka.Čárový kód. Logo. Kódy E. Symbol "e". Zelený bod. Identifikační obalová značka. Zelená linka.
    8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku
    Definice. Práva a jejich vyčerpání. Licence. Zánik práv. Patentový zástupce. Porušování patentových práv a způsoby řešení tohoto problému.
    9. Ochrana práva autorského
    Předmět úpravy. Zveřejnění a vydání díla. Zákonná domněnka autorství. Vznik a obsah práva autorského. Trvání majetkových práv.Volná díla a jejich úprava. Bezúplatné zákonné licence.
    10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
    Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Centrum ochrany spotřebitelů Třebíč, Občanské sdružení spotřebitelů TEST Praha, Poradní a ochranné centrum spotřebitele Hradec Králové, Středisko ochrany spotřebitele Nymburk, Spotřebitelský poradenský a informační servis Praha.
    11. Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
    Nekalá soutěž
Informace učitele
Požadavky na absolvování kurzu:
Vypracování semestrální práce dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. V průběhu semestru bude psán kontrolní test. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu a úspěšné absolvování kontrolního testu, jejichž hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008, léto 2009.