OPF:MAR108S Ochrana zájmů spotřebitele - Informace o předmětu
MAR108S Ochrana zájmů spotřebitele
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Lucja Matusiková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
- Osnova
Struktura výkladu:
1. Historický vývoj ochrany spotřebitele
2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
3. Spotřebitelská politika EU
4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
5. Reklamace, reklamační řízení a reklamační řád
6. Dozorové orgány
7. Ochranná známka a ostatní označení na výrobcích
8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku
9. Ochrana práva autorského
10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
11. Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
12. Spotřebitelské zájmy a jejich ochrana v zahraničí
Obsah předmětu:
1. Historický vývoj ochrany spotřebitele
Stěžejní právní normy obsahující základní prvky ochrany spotřebitele (městská práva, Všeobecný zákoník občanský, Živnostenský řád), vývoj spotřebitelská práva, směrnice OSN.
2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
Usnesení vlády ČR č. 1093. Obecné principy a cíle spotřebitelské politiky. Naplňování vzorců udržitelné spotřeby. Koordinace spotřebitelské politiky. Činnost a funkce spotřebitelského poradního výboru.
3. Spotřebitelská politika EU
Strategie spotřebitelské politiky. Maximální harmonizace. Zelená kniha o ochraně spotřebitelů. Značení geneticky modifikovaných potravin a jejich přísad. Generální ředitelství pro zdraví a ochranu spotřebitelů. Spotřebitelský výbor. Evropská skupina pro spotřebitelské právo.
4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
Začátky ochrany spotřebitele u nás, její vývoj po roce 1989. Současná právní úprava dané problematiky (Obchodní zákoník, Zk. o živnostenském podnikání, Zk. o ochraně spotřebitele, Občanský zákoník, Zk. o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku atd.)
5. Reklamace, reklamační řízení a reklamační řád
Základní charakteristika pojmů záruka, záruční doba, doba trvání záruční doby, minimální doba spotřeby, doba použitelnosti. Průběh reklamačního řízení. Lhůty pro vyřízení reklamací. Struktura reklamačního řádu.
6. Dozorové orgány
Obecné vymezení činnosti DO. Základní charakteristiky České zemědělské a potravinářské inspekce, České obchodní inspekce, Orgánů ochrany veřejného zdraví, Orgánů veterinární správy, Úřadu pro technickou normalizace, metrologii a státní zkušebnictví, Živnostenských úřadů, Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského.
7. Ochranná známka a ostatní označení na výrobcích
Definice duševního vlastnictví a jeho obsah. Práva z ochranné známky. Vyčerpání práv. Licence. Zánik práv. Kolektivní ochranná známka. Značka jakosti Czech Made. Ekologicky šetrný výrobek. Puncovní značka.Čárový kód. Logo. Kódy E. Symbol "e". Zelený bod. Identifikační obalová značka. Zelená linka.
8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku
Definice. Práva a jejich vyčerpání. Licence. Zánik práv. Patentový zástupce. Porušování patentových práv a způsoby řešení tohoto problému.
9. Ochrana práva autorského
Předmět úpravy. Zveřejnění a vydání díla. Zákonná domněnka autorství. Vznik a obsah práva autorského. Trvání majetkových práv.Volná díla a jejich úprava. Bezúplatné zákonné licence.
10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Centrum ochrany spotřebitelů Třebíč, Občanské sdružení spotřebitelů TEST Praha, Poradní a ochranné centrum spotřebitele Hradec Králové, Středisko ochrany spotřebitele Nymburk, Spotřebitelský poradenský a informační servis Praha.
11. Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
Nekalá soutěž
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování kurzu:
Vypracování semestrální práce dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. V průběhu semestru bude psán kontrolní test. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu a úspěšné absolvování kontrolního testu, jejichž hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MAR108S