MP319 Managerial Skills

School of Business Administration in Karvina
Summer 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cíl kurzu: Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Profil a práce manažera
    2. Testování schopností, osobnosti a motivace manažera
    3. Řízení kariéry
    4. Vedení lidí
    5. Vedení porad
    6. Delegování pravomoci a odpovědnosti
    7. Týmová práce
    8. Řešení konfliktních situací
    9. Řízení změn
    10. Řízení času
    11. Řízení znalostí
    12. Řízení vztahů se zákazníky
    13. Management v období globalizace
    14. Obchodní styk, styk s veřejností a společenský styk manažera
    15. Životní styl manažera

    Obsah kurzu:
    1. Profil a práce manažera
    Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.
    2. Testování schopností, osobnosti a motivace manažera
    Testy schopností - verbální logika, numerická logika, percepční logika, prostorová představivost, technické schopnosti, bystrost, analytické schopnosti. Testy osobnosti - osobnostní dotazník, typické osobnostní kombinace. Testy motivace - motivační dotazník, typické motivační oblasti.
    3. Řízení kariéry
    Definice a kritéria kariéry, kariéra osobní a profesní, kariérový pohyb. Podmínky pro rozvoj kariéry. Poziční faktory vytvářející možnosti postupu. Ukazatele manažerského vzestupu. Kariérové typy, kariérové kotvy, dotazník potřeb a kariérových kotev. Kariérové cykly, kariéra v zaměstnání (boj o moc v organizaci, kariérové šachy, kariéra žen, plánování kariéry.).
    4. Vedení lidí
    Moc a autorita. Charakteristika stylů vedení lidí podle různých autorů, využití manažerské mřížky k vedení lidí. Zásady manipulačních taktik při vedení lidí. Pozitivní a negativní taktiky. Taktická úskalí a taktické strategie. Budování vztahů a reakce na různé taktické strategie. Nekorektní ovlivňování. Myšlenkové mapy a snadné přesvědčování, síla slova. Jednání s problémovými lidmi. Ženy ve vrcholných funkcích. Mocenská hra, ovlivňování a psychologie.
    5. Vedení porad
    Význam a přínos porad, příprava a průběh porad, zásady vedení porad, časté chyby a nedostatky.
    6. Delegování pravomoci a odpovědnosti
    Proces centralizace a decentralizace rozhodování, výhody a nevýhody delegování. Postup a problémy delegování.
    7. Týmová práce
    Stadia vývoje pracovního kolektivu. Podmínky efektivní týmové práce. Formy, vývojové fáze a faktory úspěšnosti týmové práce. Hierarchické a procesně orientované vedení týmu. Úloha vedoucího týmu (krotitel, moderátor, kouč), jeho kvalifikace. Role členů týmu. Rozvíjení kompetencí týmu. Vytváření a řízení základních týmových procesů. Činnosti podporující zlepšení skupinového výkonu.
    8. Řešení konfliktních situací
    Charakteristika konfliktu a proces vývoje konfliktních situací. Strategie zvládání konfliktů. Důsledky konfliktů pro manažerskou práci.
    9. Řízení změn
    Změny vedoucí k úspěchu a síly vyvolávající potřebu změny. Proces při realizaci změn. Bariéry změn, vytváření vize a strategie pro řízení změn, techniky organizačních změn. Radikální změny, reengineering, TQM - Total Quality Management. Nebezpečnost krizových situací při nezvládnutí změn.
    10. Řízení času
    Význam času pro manažera, inventura času. Stanovování cílů a jejich priorit. Plánování času a kontrola plánu, plánovací techniky. Technika řízení času. Časové aspekty práce s písemnými informacemi, archivace, uspořádání pracovního prostředí, strategie schůzí, delegování. Zloději času, ochrana před vyrušováním. Využití informačních technologií a práce
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MP319