MAR006 Marketing malých a středních firem

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Základním cílem a posláním kurzu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
    3. Podpora malého a středního podnikání
    4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
    5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
    7. Financování v malém a středním podnikání
    8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
    9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
    10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
    11. Inovační podnikání
    12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
    13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem

    Obsah kurzu:
    1. Základní pojmy
    Vymezení pojmu malý a střední podnik, jejich klasifikace. Místo a funkce malých podniků v tržní ekonomice, jejich základní poslání. Koexistence malých a velkých podniků v ekonomice, jejich vzájemné vztahy. Marketingová orientace malých firem jako jedna ze základních podmínek jejich konkurenceschopnosti a prosperity.
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
    Vznik, rozvoj a význam malého podnikání v ČR, současná charakteristika podnikatelského prostředí. Podnikatelská sdružení a seskupení,jejich funkce a poslání. Hospodářská komora jako nadstavbový orgán malých a středních firem. Charakteristika malého podnikání ve vybraných zemích světa.
    3. Podpora malého a středního podnikání
    Podstata, význam a vývojové tendence v systému podpor jako jednoho z nejdůležitějších nástrojů pomoci efektivního zapojování malých a středních firem do fungující tržní ekonomiky. Zahraniční příklady a zkušenosti. Systém podpor v ČR. Instituce podporující MSP v ČR.
    4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
    Analýza marketingového prostředí a jeho prvků, účastníci mikroprostředí a vlivy makroprostředí jako předpoklady pro založení vlastní existence. Formy startu do podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání v měnících se tržních podmínkách.
    5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    Obce jako základna rozvoje drobných a středních firem a součást marketingového prostředí. Druhy a lokalizace provozních jednotek. Formy a způsoby získávání prostor pro podnikání, nebytové prostory. Obchodní jméno a ochranná známka.
    6. Tvorba základů marketingové strategie malých a středních firem pomocí plánovacích procesů
    Význam marketingového řízení a plánování. Druhy plánování a jeho nástroje - poslání firmy a strategické plánování, marketingový plán, operativní plánování, vyhodnocování podnikatelského portfólia. Miniplán a jeho tvorba.
    7. Financování v malých a středních firmách
    Zdroje financování malých a středních firem - zvláštnosti a specifické problémy získávání finančních prostředků, alokace zdrojů a jejich efektivní využívání. Využívání vlastních a cizích zdrojů financování.
    8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
    Podstata, význam a účel podnikatelských plánů. Postup při zpracování a rámcová struktura podnikatelského plánu se zřetelem na marketingovou analýzu trhu, znalost potřeb zákazníků, prognóza obratu. Znalost konkurence.
    9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
    Riziko a nejistota v ekonomick
Literatura
    povinná literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Podnikání v malé a střední firmě. ISBN 60-7079-707-X. info
  • HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
    doporučená literatura
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • CÍSAŘ, J. Drobné podnikání. Praha: VŠE, 1996. ISBN 80-7079-955-2. info
  • KONEČNÁ, M. Drobné podnikání. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-471-2. info
  • KONEČNÁ, M. Založení a řízení malých a středních podniků. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-819-X. info
  • FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
  • HILARA, A. J. Praktický marketing. Praha: TIPPA, 1991. ISBN 80-900370-7-0. info
  • STRUCK, U. Přesvědčivý podnikatelský plán. Praha: Management Press, 1991. ISBN 80-85603-12-8. info
Informace učitele
Požadavky na absolvování kurzu:
Vypracování seminární práce popř. projektu nebo dílčí účast na řešení vědeckého úkolu fakulty a obhajoba této práce na semináři, včetně odevzdání v posledním výukovém týdnu. K hodnocení seminární práce bude přihlíženo při celkové klasifikaci. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009.