MARK011S Purchasing Marketing

School of Business Administration in Karvina
Summer 2008
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Radek Jureček (lecturer)
Ing. Miroslava Vaštíková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií.
Syllabus (in Czech)
  • Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií.
    1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
    2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
    3. Základní modely procesu nákupu
    4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
    5. Nástroje a metody nákupního marketingu
    6. Nákupní marketingový výzkum trhu
    7. Marketingové strategie nákupu
    8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
    9. Rozhodování o dodavateli
    10. Nákupní logistika
    11. Osobnost nákupce
    12. Organizace nákupu.
Literature
    required literature
  • LUKOSZOVÁ, X., GRASSEOVÁ, M., MENŠÍK, O. Řízení nákupu. Ostrava: EF VŠB-TU, 2000. ISBN 80-7078-674-4. info
  • TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1999. ISBN 80-85943-73-5. info
  • KITA, J. Nákup a predaj. Bratislava: Sprint, 1998. ISBN 80-88848-28-8. info
  • TOMEK, J. Marketingová strategie podniku. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85653-03-9. info
    recommended literature
  • SYNEK, M. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-247-9069-6. info
  • NĚMEC, F. Logistika. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-24-7. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
  • GAMMON, J. S. Nákup a prodej. Praha: Readers International,, 1991. ISBN 80-901454-3-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/MARK011S