OPF:MARPMSF Marketing malých a středních f - Informace o předmětu
MARPMSF Marketing malých a středních firem
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- Přednáška 2 HOD/SEM, Seminář 1 HOD/TYD. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- MAREMAR Marketing || MARKMAR Marketing || MARPMAR Marketing || PEMEMAR Marketing || PEMKMAR Marketing || PEMPMAR Marketing
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Osnova
- Cílem předmětu je nejprve vymezit základní pojmy a seznámit studenty s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité jsou v této souvislosti rovněž znalosti o rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit studenty i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět dále podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
1. Základní pojmy
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a tržních ekonomikách světa
3. Podpora malého a středního podnikání
4. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
5. Rozhodnutí o založení vlastní existence
6. Tvorba základů marketingové strategie MSP pomocí plánovacích procesů
7. Podnikatelské plány a jejich příprava
8. Marketingové plánování - analýza situace
9. Sestavení marketingového plánu
10. Využívání marketingových nástrojů v činnosti MSP
11. Podnikatelské riziko
12. Budoucnost a další možnosti rozvoje MSP
13. Diskuse nad aktuálními problémy MSP
- Cílem předmětu je nejprve vymezit základní pojmy a seznámit studenty s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité jsou v této souvislosti rovněž znalosti o rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit studenty i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět dále podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
- Literatura
- povinná literatura
- Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání ve znění posledních změn a doplňků. info
- Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník ve znění posledních změn a doplňků. info
- HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- doporučená literatura
- BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
- KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
- KOZEL.R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
- HINGSTON. P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002. ISBN 80-242-08393-8. info
- KITA, J. a kol. Marketing. Bratislava: Ekonómia, 2002. ISBN 80-89047-23-8. info
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET,. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
- FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
- Informace učitele
- seminární práce a její obhájení, 70% účast na seminářích, zápočtový test
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MARPMSF