SV614 Podnikatelská etika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výklad orientovat tak, aby korespondoval zejména se strukturou předmětů Nauka o podniku, Management, Personalistika, Personální management, Filozofie a etika aj.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do etiky
    3. Podnikatelská etika
    4. Etické kodexy
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    6. Etika a reklama
    7. Manažerská etika
    8. Etika a pracovní vztahy


    Obsah předmětu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Úvod do etiky
    Etika jako věda o morálce, vědeckost etiky, filozofická etika, situační etika, etické normy - podmíněnost-cíl, autorita a etika. Výzkumné metody etiky.

    3. Podnikatelská etika
    Podnikatelská etika jako aplikovaná integrativní normativní etika zabývající se zkoumáním interakce mezi etikou a ekonomikou. Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Tři úrovně podnikatelské etiky.
    4. Etické kodexy
    Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí
    6. Etika a reklama
    Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.

    7. Manažerská etika
    Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil manažera.
    8. Etika a pracovní vztahy
    Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.

    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literatura
    povinná literatura
  • RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
  • FIALA, B. Etika. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-138-X. info
  • RICH, A. Etika hospodářství II. Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. info
    doporučená literatura
  • KÁRNIKOVÁ, J. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. info
Informace učitele
Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009.