OPF:SV672 Career counselling - Course Information
SV672 Career counselling
School of Business Administration in KarvinaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenty s předmětem kariérového poradenství, s vývojem modelů a systémů kariérového poradenství, s etapizací a strategií profesní kariéry, s metodologií poradenské práce v kariérovém poradenství a se způsoby plánování a rozvoje profesní kariéry v hospodářských organizacích. Sledovat kariérové poradenství jako institucionalizovanou poradenskou službu kariérových poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence pro klienty jako uživatele služeb individuálního kariérového poradenství. Přispět k pochopení kariérového poradenství jako supervizního procesu s cílem poskytování zpětné vazby a nadhledu nad sebou sama. Naučit se komparovat kvalifikační úroveň pracovních sil vybraných zemí EU podle sledovaných ukazatelů a orientovat se v národních poradenských modelech sociálních států EU. U studentů prezenční formy studia položit zejména důraz na přípravu k plynulému přechodu z vysoké školy do praxe a u studentů kombinované formy studia průběžně posilovat klíčové kompetence se zřetelem na jejich uplatnění při výkonu vlastní profese a podle osobnostních dispozic.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Úrovně kariérového poradenství a faktory kariérové výchovy
2. Systémy kariérového poradenství
3. Pojetí etap profesní kariéry
4. Strategie realizace profesní kariéry
5. Výzkum a diagnostika kariérového poradenství
6. Koncipování profesní kariéry v hospodářských organizacích
7. Kariérový poradce a profesionální aspekty jeho odborného rozvoje
8. Klient v kariérovém poradenství
9. Individuální kariérové poradenství a poradenská intervence
10. Kariérové poradenství jako supervizní proces
11. Komparace kvalifikační úrovně pracovních sil v zemích Evropské unie (EU)
12. Modely kariérového poradenství v sociálních státech Evropské unie (EU)
Obsah kurzu:
1. Úrovně kariérového poradenství a faktory kariérové výchovy
Klasifikace úrovní kariérového poradenství a operacionalizace pojmů "Guidance" a "Counselling". Kariérová výchova jako faktor formování profesní integrity, profesního vědomí a profesní morálky. Prestiž profese jako pohyblivý fenomén filosofie profesní kariéry.
2. Systémy kariérového poradenství
Systém kariérového poradenství na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách. Virtuální poradenský systém "E - Counselling". Tutorský poradenský systém založený na facilitaci a mentoringu.
3. Pojetí etap profesní kariéry
Epigenetické pojetí vývojových etap profesní kariéry. Stadium adolescence a mladšího dospělého věku. Stadium středního a staršího dospělého věku. Stadium počátečního, pokročilého a vrcholového stáří.
4. Strategie realizace profesní kariéry
Vize reálných profesních cílů a usměrňování profesních představ a očekávání. Strategie profesních kariér při "kariérovém startu" na trhu práce - tradiční a plynulý přechod do praxe. Strategie a taktiky rozhodovacích procesů přiměřené kariérové volby.
5. Výzkum a diagnostika kariérového poradenství
Badatelské a diagnostické metody s hodnotícími a posuzovacími stupnicemi. Explorativní metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretovatelností. Metodologie kritických případů a klasifikace testů.
6. Koncipování profesní kariéry v hospodářských organizacích
Působení faktorů pracovního prostředí na pracovní výkonnost zaměstnanců. Trénink "klíčových kompetencí" (core skills) zaměstnanců. Profesiogramy a kariérové programy zaměstnanců v hospodářských organizacích.
7. Kariérový poradce a profesionální aspekty jeho odborného rozvoje
Asociace FEDORA jako korporace kariérových "europoradců". Etické a profesionální aspekty profese kariérového poradce. Formy přípravného a pokračovacího vzdělávání kariérových poradců.
8. Klient v kariérovém poradenství
Biodromální psychologie osobnosti klienta a změny klientovy osobnosti. Poznávání a charakterizace osobnosti klienta. Zaměřenost klienta s obsahovou klasifikací motivů zakotvených v profesní orientaci.
9. Individuální kariérové poradenství a poradenská intervence
Invidualizace a řízení vlastního kariérového rozvoje - osobní management. Eklektická konstrukce s kombinací úkolově orientovaného a systemického poradenského přístupu. Příprava klienta na konkurzní a výběrová řízení.
10. Kariérové poradenství jako supervizní proces
Rozdíly mezi supezvizí a terapií v cílech, prezentaci, kompetenci, vztahu, očekávání a zodpovědnosti klienta a kariérového poradce. Struktura kruhového modelu poradenské supervize. Konsekvence kruhového modelu poradenské supervize.
11. Komparace kvalifikační úrovně pracovních sil v zemích Evropské unie (EU)
Vzdělávací systémy ve vybraných zemích EU. Vzdělávací politika se zaměřením n
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- SCHERREROVÁ, D. Vybrané kapitoly z kariérového poradenství. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-179-7. info
- NILSSON, P., AKERBLOM, P. Kariérové poradenství. Poradenská metoda budoucnosti. Praha: NVF, 2002. ISBN 80-238-8363-1. info
- recommended literature
- KEIRSEY, D., BATES, M. Jaký jste typ osobnosti. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1425-6. info
- JANEBOVÁ, R. Sociální problémy z aspektu gender. Hradec Králové: UHK, 2006. ISBN 80-70-41-512. info
- HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
- KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. info
- PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-63-X. info
- TEMPLAR, R. Sto zlatých pravidel pro úspěšnou kariéru. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1299-7. info
- JAROŠOVÁ, E., KOL. Trénink manažerských a sociálních dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-72-61-135-6. info
- DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
- SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/SV672