MARPMSF Marketing of Small and Medium-sized Companies

School of Business Administration in Karvina
Summer 2009
Extent and Intensity
2/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
MAREMAR Marketing || MARKMAR Marketing || MARPMAR Marketing || PEMEMAR Marketing || PEMKMAR Marketing || PEMPMAR Marketing
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je nejprve vymezit základní pojmy a seznámit studenty s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité jsou v této souvislosti rovněž znalosti o rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit studenty i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět dále podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je nejprve vymezit základní pojmy a seznámit studenty s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité jsou v této souvislosti rovněž znalosti o rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit studenty i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět dále podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
    1. Základní pojmy
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a tržních ekonomikách světa
    3. Podpora malého a středního podnikání
    4. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    5. Rozhodnutí o založení vlastní existence
    6. Tvorba základů marketingové strategie MSP pomocí plánovacích procesů
    7. Podnikatelské plány a jejich příprava
    8. Marketingové plánování - analýza situace
    9. Sestavení marketingového plánu
    10. Využívání marketingových nástrojů v činnosti MSP
    11. Podnikatelské riziko
    12. Budoucnost a další možnosti rozvoje MSP
    13. Diskuse nad aktuálními problémy MSP
Literature
    required literature
  • Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání ve znění posledních změn a doplňků. info
  • Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník ve znění posledních změn a doplňků. info
  • HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    recommended literature
  • BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • KOZEL.R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
  • HINGSTON. P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002. ISBN 80-242-08393-8. info
  • KITA, J. a kol. Marketing. Bratislava: Ekonómia, 2002. ISBN 80-89047-23-8. info
  • FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET,. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
  • FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MARPMSF