MPKMDA Managerial Skills A

School of Business Administration in Karvina
Summer 2009
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Monika Chobotová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Václav Lednický, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích. Struktura výkladu: 1. Profil a práce manažera 2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností 3. Rozhodování a řešení problémů 4. Komunikační dovednosti, vyjednávání 5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci 6. Manažerské kompetence Obsah předmětu: 1. Profil a práce manažera Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným. 2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností Obchodní styk - fáze obchodního jednání a jejich významnost, příprava na jednání, vedení jednání (strategie, taktika), vytváření podmínek konsensu, závěr jednání. Styk s veřejností - formy, metody, četnost, důvody, prostředky. Typy médií a jejich významnost. Způsob vyhodnocování (tvorba image, goodwillu, reklama podniku). Společenský styk - navštívenky, oficiální společenské akce, společenské oblékání, základní pravidla stolování, cesta do zahraničí. 3. Efektivní rozhodování a řešení problémů Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu. 4. Komunikační dovednosti, vyjednávání Verbální a nonverbální komunikace. Presentace vlastní osobnosti. Klíčové prvky jednání. Jednání s nadřízeným, jednání s podřízeným. Vyjednávání mimo rámec řídícího procesu. Vyjednávání s odborovou organizací. 5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter - Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera. 6. Manažerské kompetence Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, podstata práce Euromanažera. Kompetence a učící se organizace. Měření manažerských kompetencí.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích.
    Struktura výkladu:
    1. Profil a práce manažera
    2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností
    3. Rozhodování a řešení problémů
    4. Komunikační dovednosti, vyjednávání
    5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci
    6. Manažerské kompetence
    Obsah předmětu:
    1. Profil a práce manažera
    Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.
    2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností
    Obchodní styk - fáze obchodního jednání a jejich významnost, příprava na jednání, vedení jednání (strategie, taktika), vytváření podmínek konsensu, závěr jednání. Styk s veřejností - formy, metody, četnost, důvody, prostředky. Typy médií a jejich významnost. Způsob vyhodnocování (tvorba image, goodwillu, reklama podniku). Společenský styk - navštívenky, oficiální společenské akce, společenské oblékání, základní pravidla stolování, cesta do zahraničí.
    3. Efektivní rozhodování a řešení problémů
    Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu.
    4. Komunikační dovednosti, vyjednávání
    Verbální a nonverbální komunikace. Presentace vlastní osobnosti. Klíčové prvky jednání. Jednání s nadřízeným, jednání s podřízeným. Vyjednávání mimo rámec řídícího procesu. Vyjednávání s odborovou organizací.
    5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci
    Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter - Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera.
    6. Manažerské kompetence
    Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, podstata práce Euromanažera. Kompetence a učící se organizace. Měření manažerských kompetencí.
Literature
    required literature
  • LEDNICKÝ, V. A KOL. Manažerské dovednosti. Karviná: SU OPF, 2004. ISBN 80-7248-229-7. info
  • KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence : způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0698-9. info
  • ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role? Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-702-7. info
  • BRADBURY, A. Manažerské dovednosti - jak ovlivňovat druhé. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-380-3. info
    recommended literature
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-308-0. info
  • BAY, R. H. Účinné vedení týmu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
  • KOTTER, J. P. Vedení procesu změny. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-015-5. info
  • TEPPER, B. B. Manažerské znalosti a dovednosti. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-347-2. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. 1.vyd. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-20-4. info
  • PROKOPENKO, J. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • ŠULÉŘ, O. Manažerské techniky I. 1.vyd. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85839-06-7. info
  • ŠULÉŘ, O. Manažerské techniky II. 1.vyd. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85943-19-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MPKMDA