OPF:KCJKPUME The Art of Giving Presentation - Course Information
KCJKPUME The Art of Giving Presentations
School of Business Administration in KarvinaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu Umění prezentace je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky (řečnictví) a s tvorbou efektivní prezentace. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami úspěšné komunikace, jazykovými prostředky řečníka, zvukovou a vizuální stránkou prezentací. Pozornost bude věnována řečnickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen jak na umění vytvořit kvalitní prezentaci s využitím vizualizace, tak také na rozvoj monologické komunikační kompetence posluchače, a to za pomocí audiovizuální techniky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Příprava a realizace prezentace
Prezentační technika. Vizualizace a názorné prostředky prezentace. Jazyk a terminologie moderní prezentace. Seznámení se s analýzou prezentace a jejími hodnotícími kritérii.
2. Předmět moderní rétoriky a umění prezentace
Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky a prezentace pro obchodně podnikatelskou sféru.
3. Vývoj rétoriky
Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
4. Verbální prostředky komunikace
Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných textů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky řečníka v obchodně podnikatelské sféře.
5. Neverbální prostředky komunikace
Typy neverbálních prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
6. Lexikální stránka prezentací
Problematika slovní zásoby (aktivní/pasivní slovní zásoba, idiolekt). Použití expresivních a neutrálních jazykových prostředků v prezentacích. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Anglicismy a internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova.
7. Gramatická stránka prezentací
Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka.
8. Specifické jazykové prostředky
Sugestivní řečnické prostředky (řečnické figury zvyšující účinnost řeči). Emfatické, názorné a dramatické prostředky vytvářející napětí. Nefigurální řečnické prostředky. Zlozvyky řečníků.
9. Stylizace textu prezentace s využitím lexikálních, gramatických a specifických jazykových prostředků
Studenti stylizují text prezentace z oblasti obchodně podnikatelské sféry, a to za použití vhodných lexikálních, gramatických a specifických jazykových prostředků. Prezentace a analýza vytvořeného textu.
10. Zvuková modulace řečnických projevů
Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Paralingvistické prostředky řeči (rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo).
11. Řečnické styly a žánry
Charakteristika řečnického stylu. Jednotlivé žánry řečnického stylu, jejich využití v obchodně podnikatelské praxi. Prostředky řečnického stylu.
12. Logické základy rétoriky
Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování.
Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
13. Analýza prezentací z audiovizuálního záznamu
Analýza prezentací studentů z audiovizuálního záznamu, který je pořízen během semináře pomocí digitální videokamery. V rámci komplexní analýzy se hodnotí jednotlivá kritéria kvalitní prezentace, se kterými byli studenti postupně seznamováni v průběhu výuky (kvalita verbální stránky prezentace - řečová kvalita projevu, paralingvistické prostředky, neverbální složka doprovázející prezentaci, vizuální úprava slidů powerpointové prezentace a jiné).
- 1. Příprava a realizace prezentace
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2012/KCJKPUME