SVCAND Education and Child-Rearing

School of Business Administration in Karvina
Summer 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
    3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
    4. Pojetí a dějiny andragogiky
    5. Dospělý
    6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    7. Výchova dospělých
    8. Platónská paideia
    9. Vzdělávání dospělých - 1. část
    10. Vzdělávání dospělých - 2. část
    11. Vzdělavatelnost dospělých
    12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu

    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
    Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
    3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
    Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika
    4. Pojetí a dějiny andragogiky
    Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
    5. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
    6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
    7. Výchova dospělých
    Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy
    dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
    8. Platónská paideia
    Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na
    výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
    9. Vzdělávání dospělých - 1. část
    Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
    vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.

    10.Vzdělávání dospělých - 2. část
    Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
    vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby

    11.Vzdělavatelnost dospělých
    Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
    dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
    12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze
    rekvalifikačních procesů.
    13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
    Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků
    v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a
    teoretický přínos.
Literature
    required literature
  • FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
  • BOČKOVÁ, V. Antologie textů k andragogice I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
  • PETŘKOVÁ, A. Antologie textů k andragogice II. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-128-9. info
    recommended literature
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-03-3. info
  • MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009. info
  • MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2012/SVCAND