MARBEMAV Marketing Research

School of Business Administration in Karvina
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Zdeněk Bednarčík (lecturer)
prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zdeněk Bednarčík
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Marketingový výzkum připravuje posluchače ke znalostem a dovednostem sloužícím k cílevědomé a organizované činnosti při získávání informací o vnitřním i vnějším prostředí firmy, o relevantních trzích či některých jejich částech. Cílem kurzu je seznámení posluchačů s konkrétním procesem realizace marketingového výzkumu, jeho interdisciplinárním charakterem, metodologickými přístupy jeho provádění i specifickými druhy, metodami, prostředky a technikami výzkumu. Součástí kurzu je i problematika řízení marketingového výzkumu a jeho organizace. Ve své návaznosti a v součinnosti s dalšími kurzy marketingového zaměření, rozšiřuje však pojetí marketingu o znalosti potřebné k aplikaci teoretických poznatků. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků a zpracovávají závěrečné výzkumné projekty. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné kurzy včetně zpracovávání diplomových prací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět a typologie marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu
    2. Marketingový informační systém, databázový marketing
    3. Primární a sekundární výzkum, zdroje marketingových informací
    4. Kvantitativní a kvalitativní marketingový výzkum
    5. Návrh a příprava marketingového výzkumu
    6. Tvorba dotazníku, typy otázek, struktura, škálování
    7. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů
    8. Využití dalších matematicko-statistických metod v marketingovém výzkumu
    9. Regresní a korelační analýza a prognózování časových řad
    10. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů
    11. Interpretace a presentace výsledků výzkumu
    12. Řízení marketingového výzkumu, etika výzkumu
    13. Aplikace marketingového výzkumu
    1. Definování problému, specifikace informací, zdroje informací, metody sběru informací, projekt výzkumu, vazby na řízení a rozhodování, fáze marketingového výzkumu, projekt marketingového výzkumu, cíle marketingového výzkumu.
    2. Informační systémy v podnicích, vazby a návaznosti marketingového výzkumu a informačního systému, model MIS a jeho jednotlivé složky.
    3. Zdroje interní a externí, základní kroky získávání informací, výhody a nevýhody jednotlivých metod, faktory omezující výběr metod získávání informací.
    4. Metody pozorování, metody experimentální, metody šetření.
    5. Projekt výzkumu, přípravné fáze, definování problému a cílů výzkumu, výběr zdrojů informací a metod výzkumu, pretesty, ověření omezujících faktorů ve výzkumu, harmonogram projektu.
    6. Typy dotazování, písemné dotazování, osobní dotazování, telefonické dotazování, hodnocení obsahu otázek, stanovení typu otázek, formulace otázek, stanovení struktury dotazníku, formální úprava dotazníku.
    7. Redukce dat, marketingový výzkum nového syceného nealkoholického nápoje (dále jen "Studie"), vytváření nových charakteristik, histogram četnosti, kontingenční tabulky, charakteristiky polohy a variability, parametrické a neparametrické testování statistických hypotéz, jednostranné a oboustranné testy, Chi-kvadrát test pro jeden a dva výběry, Kolomogorov-Smirnovův test, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový (znaménkový) test. Řešení příkladů ze Studie.
    8. Míry asociace, podmínky správného výběru metody stanovení míry asociace, míry asociace mezi 2 znaky: nominální data (koeficienty kontingence), ordinální data (pořadové koeficienty korelace), poměrová/inervalová data (koeficienty korelace).
    9. Regresní analýza, jednoduchá nelineární RA, vícenásobná lineární RA, použití VRA pro nominální prediktory. Prognózy (tržeb) a životní cyklus výrobku, 3 skupiny prognostických metod (krit. odhadu, čas. řad, kauzální), dekompoziční metody časových řad, trendová složka, její hlavní typy a metody, analytické a syntetické metody stanovení trendu. Příklady ze Studie v Excelu.
    10. Zdroje chyb při aplikaci metod šetření, chyby v důsledku odmítnutí dotazování, stupeň pochopení otázky, vyjadřovací schopnost respondenta, nedostatky dotazníku, registrační chyby, chyby při zpracování odpovědí, chyby způsobené tazateli.
    11. Interpretace výsledků analýzy, presentace výsledků výzkumu, zdroje chyb při interpretaci výsledků výzkumů, návaznosti na řízení marketingových aktivit, následné výzkumy, specifikace nových problémových oblastí, kontinuita výzkumného procesu.
    12. Útvary marketingového výzkumu, organizace marketingového výzkumu, marketingové agentury, etické problémy vztahu marketingového výzkumu k respondentům, etické problémy vztahu marketingového výzkumu k zadavatelům, etické problémy vztahu zad
Literature
    required literature
  • BEDNARČÍK, Z. Marketingový výzkum. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 978-80-7248-489-8. info
  • FORET, M., STÁVKOVÁ, J. Marketingový výzkum - jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0385-8. info
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. 1. vyd. Frýdek-Místek: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
    recommended literature
  • ALVESSON, M., KÄRREMAN, D. Qualitative Research and Theory Development: mystery as method. Los Angeles: Sage, 2011. ISBN 978-0-85702-324-7. info
  • FORET, M. Marketingový průzkum. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2183-2. info
  • BRADLEY, N. Marketing Research: tools & techniques. Oxford: Oxford English Video, 2007. ISBN 978-0-19-928196-1. info
  • KOZEL, R. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • STÁVKOVÁ, J., DUFEK, J. Marketingový výzkum. Brno, MZLU, 2004. ISBN 80-7157-795-2. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž104
Přednáška6
Zápočet30
Summary146
The course is also listed under the following terms Summer 2014.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/MARBEMAV